柳田民俗学の形成と考古研究

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  • ヤナギダ ミンゾクガク ノ ケイセイ ト コウコ ケンキュウ

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抄録

本稿は柳田民俗学の形成過程において考古研究がどのような位置を占めていたのか、柳田の言説と実際の行動に着目して考えてみようとした。明治末年の柳田の知的営為の出発期においては対象へのアプローチの方法として考古研究が、かなり意識されていた。大正末から昭和初期の雑誌『民族』の刊行とその後の柳田民俗学の形成期でも柳田自身は、考古学に強い関心を持ち続けていたが、人脈を形成するまでには至らず、民俗学自体の確立を希求するなかで批判的な言及がくり返された。昭和一〇年代以降の柳田民俗学の完成期では、考古学の長足の進展と民俗学が市民権を得ていく過程がほぼ一致し、そのなかで新たな歴史研究のライバルとしての意識が柳田にはあったらしいことが見通せた。柳田民俗学と考古研究とは、一定の距離を保ちながらも一種の信頼のようなものが最終的には形成されていた。こうした検討を通して近代的な学問における協業や総合化の問題が改めて大きな課題であることが確認できた。

This paper examines the remarks and activities of Kunio Yanagita to understand how his archaeological research affected the process of his developing folklore studies. In the early 20th century, when he started his academic pursuits, he relied mostly on archaeological approaches to research subjects. From the 1920s to the early 1930s, following the launch of the journal, “Minzoku (Ethnography),” he developed folklore studies. At that time, he still kept a strong interest in archaeology, yet did not go as far as building personal connections in the field. As Yanagita strove to establish folklore studies as an academic discipline, his efforts attracted much criticism. From the mid-1930s, at the final stage of his establishing folklore studies as an academic discipline, archaeology made great progress and, at the same time, folklore studies gained wide acceptance. During this time, Yanagita seems to have tried to make of folklore studies a new rival to archaeology in the field of historical research. Eventually, however, a relationship of trust was built between Yanagita's folklore studies and archaeological studies, despite the certain distance they kept from each other. Thus, the above analysis reconfirms the great difficulty in modern times of attaining interdisciplinary collaboration and integration.

source:https://www.rekihaku.ac.jp/outline/publication/ronbun/ronbun9/index.html#no202

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