新入生における学業へのつまずき感および大学に対する不本意感の変化と日常生活習慣の関係; Relationships between lifestyle habits and longitudinal characteristics in unwillingness to join the university community and anxiety about academic learning for the university freshmen

書誌事項

タイトル別名
  • シンニュウセイ ニオケル ガクギョウ ヘノ ツマズキカン オヨビ ダイガク ニ タイスル フホンイカン ノ ヘンカ ト ニチジョウ セイカツ シュウカン ノ カンケイ

抄録

type:KIT Progress;Departmental Bulletin Paper

本研究では、新入生の学業へのつまずき感や大学に対する不本意感における初年次の変化と日常生活習慣との関係について、縦断的資料から検討することを目的とした。新入生に対し、学業へのつまずき感、大学に対する不本意感、および日常生活習慣に関する調査を 2 回実施した。学業へのつまずき感が生じた群では基本的な日常生活習慣や他人とのコミュニケーションが悪化する傾向を示した。同様な傾向は大学に対する不本意感では認められなかった。;This study aimed to examine the longitudinal characteristics in lifestyle habits of the university freshmen who are unwilling to join the university and who feel anxiety about academic learning. A biannual survey on the unwillingness to join the university community, anxiety about academic learning and lifestyle habits was conducted in spring (the end of May) and winter (December to February). The fundamental lifestyle habits and communication with others became worse among the students, who increased anxiety about academic learning during spring to winter. These trends did not found in the students who increased unwillingness to join the university community.

identifier:20180524012

収録刊行物

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ