継承語ベースのマルチリテラシー教育 : 米国・カナダ・EUのこれまでの歩みと日本の現状  [in Japanese] Heritage-Language-Based Multiliteracy Education : Looking Back on US, CANADA, EU and the Current Situation in Japan  [in Japanese]

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Abstract

招待論文本稿の目的は、継承語教育の歴史を振り返り、継承語ベースのマルチリテラシー教育における日本の現状と課題を探ることである。まず、「継承語」と同意語のように使われる用語を継承語文献データベース(HeritageLanguage DataBase, HLDB) から抽出し、出自・家庭・コミュニティ・マイノリティ・補助的などのキーワードを通して、継承語教育の特異性を明らかにした。次に、米国・カナダ・EUにおける継承語教育の変遷について、米国の学校教育の中の継承語使用、カナダの多文化主義、EUの複言語主義の観点から概観し、それらを踏まえて日本の国内外の継承語教育の現状を振り返った。最後に現在日本には継承語ベースのマルチリテラシー育成への道として「家庭と現地校」、「家庭と民族学校/外国人学校」、「家庭と母語教室/補習授業校と現地校」の3つの組み合わせがあり、それぞれにおける利点と課題について考察した。

Invited PapersThe aim of this article is to look back the history of heritage language education and to clarify the current situation and issues in Japan from the perspective of heritage-language- based multiliteracy education. First we collected a variety of words used as synonyms of 'heritage language' from the Heritage Language DataBase (HLDB), through which basic tenets of heritage language education emerged from the keywords such as 'origin', 'home', 'community,' 'minority' and 'complementary.' Next we focused on major events or movements in the history of heritage language education in three regions: Two-way Immersion in the United States, multiculturalism in Canada, and plurilingualism in EU. In contrast with those, the state of the art of the heritage Ianguage education within Japan and abroad were presented, together with the discussion of the three possible combinations of educational institutions or programs currently available toward heritage-language-based multiliteracy development in Japan: 'home and public schools,' 'home and ethnic schools,' 'home plus mother-tongue classes or Hoshuko and public schools.'

Journal

  • 母語・継承語・バイリンガル教育(MHB)研究 = Studies in mother tongue, heritage language, and bilingual education

    母語・継承語・バイリンガル教育(MHB)研究 = Studies in mother tongue, heritage language, and bilingual education 13, 1-32, 2017-03

    Mother Tongue, Heritage Language, and Bilingual Education Research Association

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    120006471321
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AA12325176
  • Text Lang
    JPN
  • Article Type
    journal article
  • ISSN
    2186-8379
  • NDL Article ID
    029280153
  • NDL Call No.
    Z72-E37
  • Data Source
    NDL  IR 
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