教科指導におけるICT活用の具体化 : 各教科等の特徴を生かして

Bibliographic Information

Other Title
  • キョウカ シドウ ニ オケル ICT カツヨウ ノ グタイカ : カク キョウカ トウ ノ トクチョウ オ イカシテ

Search this article

Abstract

type:text

[要約] 本研究の目的は,学習指導要領の改訂に応じて,ICT活用の視点から,各教科等,すなわち,国語科,数学科,理科,英語科,保健分野,生活科,幼児教育における具体的事例を取り上げて,その実践のためのポイント等について明らかにすることである。結果として,各教科の特性に合わせたICTの活用方法は主として授業での教師によるICT活用,児童生徒によるICT活用等に当たるもので様々あることが分かった。今後は様々な組み合わせによるICT活用の新たな方法について再検討することが重要であろう。

[SUMMARY] The purpose of this study is to clarify how to teach each subject, namely Japanese, mathematics, science, English, health, and home economics, the preschool education from a viewpoint of utilization of ICT in accordance with the revision of the course of study. As a result, there are many kinds of ICT utilization and the application of ICT method to the characteristic of each subject are mainly distributed between two: one is ICT utilization by the teacher in the lesson, the other is ICT utilization by the student. It is important that we reexamine new methods of ICT utilization in various combinations in future.

Journal

Related Projects

See more

Details 詳細情報について

Report a problem

Back to top