小学校英語担当教員養成の取り組み : 「小学校英語教科化に向けた専門性向上のための講習の開発・実施事業」2年目を終えての成果と課題  [in Japanese] The An interim report on the development of an English language teaching program for elementary school teachers  [in Japanese]

Access this Article

Search this Article

Abstract

本稿は,文部科学省が行っている「小学校英語教科化に向けた専門性向上のための講習の開発・実施事業」に関して,平成29年度に秋田大学が同省からの指定を受けて実施した,⑴小学校の現職教員が中学校教諭免許状(外国語(英語))を取得するための免許法認定講習等の開発・実施,⑵小学校現職教員が次期学習指導要領に即した新たな指導方法等を加えた専科指導に対応できるプログラムの開発及び講習の実施,の2 つの事業のうち,英語に関する講習における取り組みやそのねらい,成果や今後に向けた課題について,2 年目の平成29年度に講習を担当した教員の報告をまとめたものである.In this paper we present an interim report on the development of English language teaching program for elementary school teachers, which started in fiscal 2016 and continues into fiscal 2018. The program has two aims: ⑴ to equip elementary school teachers with the license of teaching English as a compulsory subject at junior high schools; and ⑵ to help them to prepare for teaching English as a subject to elementary school students under the recently-revised course of study, which was announced at the end of fiscal 2016. After giving a brief explanation of the program, we describe the objectives we set in our courses and how we implemented them. Finally, the results of our teaching are presented and future issues are discussed for the final year of the program.

Journal

  • 秋田大学教育文化学部教育実践研究紀要 Bulletin of the Center for Educational Research and Practice, Faculty of Education and Human Studies, Akita University

    秋田大学教育文化学部教育実践研究紀要 Bulletin of the Center for Educational Research and Practice, Faculty of Education and Human Studies, Akita University (40), 45-56, 2018

    秋田大学教育文化学部附属教育実践研究支援センター

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    120006518087
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AA12777702
  • Text Lang
    JPN
  • Article Type
    departmental bulletin paper
  • Journal Type
    大学紀要
  • ISSN
    2432-8871
  • NDL Article ID
    028933356
  • NDL Call No.
    YH247-1681
  • Data Source
    NDL  IR 
Page Top