学習意欲と学習成果の改善方策を統合的に策定するためのWeb支援ツールの開発  [in Japanese] Development of Web-based Support Tool for Integrally Formulating Strategies to Improve Learning Motivation and Outcome  [in Japanese]

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Abstract

本研究では,近年大学が求められている,教育の質向上のための教育改善の必要性と,インストラクショナルデザイン(ID)活用にかかる負荷を軽減するという課題の解決の一助とするために,教員が学習者を的確に指導するための教育改善方策を,学習意欲と学習成果を区別しつつ,かつ統合的に導き出すことを支援するWebツールを設計・開発した。大学教員5名によるツール利用検証を実施した結果,このツールを活用することによって,①(IDを学ばなくとも)IDを活用した改善方策の案出ができる,②複数のIDを統合して利用できる,③独力で活用できる,④ツール活用を今後も自分でやっていける・やっていこうと思えるようになる,という効果が見られた。また,本ツールの利用促進に際して指標とすることができる運用の原則の抽出について議論した。

In this research, to help solving the issue of improvement of education which are required at universities in recent years and the other issue of reducing the load on utilization of instructional design (ID), we designed and developed a web tool to help educational improvement measures to accurately instruct learners, distinguishing and integrating learning motivation and learning outcomes. As a result of conducting the verification based on the use data of the university faculty member, by utilizing this tool, it was confirmed that the tool made them possible (1) to devise an improvement strategy utilizing ID (without learning ID), (2) to use multiple IDmodels together, (3) to handle the tool on their own, (4) to become to feel confidence for continuing to use the tool on their own.We also discussed about principles of operation that can be used as an indicator in promoting the use of this tool.

Journal

  • 教育総合研究叢書 = Studies on education

    教育総合研究叢書 = Studies on education (11), 93-105, 2018-03

    関西国際大学教育総合研究所

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    120006527855
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AA12321947
  • Text Lang
    JPN
  • Article Type
    departmental bulletin paper
  • Journal Type
    大学紀要
  • ISSN
    1882-9937
  • NDL Article ID
    029142817
  • NDL Call No.
    Z71-W146
  • Data Source
    NDL  IR 
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