学校改革に対する教員の心理的抵抗の払拭に関する実践的研究  [in Japanese] Practical Research Psychological Resistance of Teachers in School Reform  [in Japanese]

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Abstract

学校改革における教員の心理的抵抗を払拭するために,Kotterの8段階のプロセス,Edomondsonのチーミング理論を援用しながら約1年間にわたって学校における実践を行った。その結果,以下の点が明らかとなった。 1.聞くことからはじめるコミュニケーションが有効であること 2.推進チームを構築し,全体のファシリテート機能を持たせること 3.教科部会のなかにリーダーシップを発揮する構成員が必要であること

In order to eliminate psychological resistance of teachers in school reform activities, a practice in school has been performed for about a year while applying Kotter's 8-step processes and Edmondson's teaming theory. As a result, the following aspects have been revealed: 1. Communication started by listening to others is effective; 2. It is necessary to build up a promotion team having a function as the whole facility 3. Any constituent member capable of exercising leadership is required within a subject sub-committee.

Journal

  • 鳴門教育大学学校教育研究紀要

    鳴門教育大学学校教育研究紀要 (31), 21-32, 2016

    Center for Collaboration in Community, Naruto University of Education

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    120006553388
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AA1212544X
  • Text Lang
    JPN
  • Article Type
    departmental bulletin paper
  • Journal Type
    大学紀要
  • ISSN
    1880-6864
  • NDL Article ID
    027975916
  • NDL Call No.
    Z7-2392
  • Data Source
    NDL  IR 
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