弱視児・生徒を対象とした教育におけるタブレット端末利用の現状と課題  [in Japanese] Educational Use of Tablet Computers for Visual Impaired Student : Current Status and Future Prospects  [in Japanese]

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Abstract

小学生から高校生の弱視児・生徒を対象とし,タブレット端末の教育的利用について検討した7件の実践研究をレビューした。一連の研究の結果,すべての学年の生徒がタブレット端末の操作を比較的速やかに習得することができること,また,タブレット端末を使用することで授業中に視覚を使用した学習時間が増えること,さらには携帯性の高さが自宅学習を促進することが明らかになった。一方で,現状では,授業で使用するデータの準備や校内ネットワーク環境の整備が教員の負担となっている問題も認められた。今後の課題として,実験や多変量解析を用いた検討を行うことで,タブレット端末の教育的使用に関する科学的知見を蓄積する必要性がある。

We reviewed seven studies published from 2014 to 2017 reporting the educational use of tablet computers as visual devices for visually impaired students in elementary, junior, and high schools. These studies revealed: (1) students learned how to use tablet computers relatively quickly; (2) tablet computers helped students in classroom see and understand visual information, enabling them to use their vision not just to watch, but to study; and (3) highly portable tablets facilitated students' learning at home. At the same time, however, these studies also suggested that teachers felt the burden of preparing teaching materials for tablet computers and maintaining network environments. Further scientific studies, including experiments and multivariate analysis, are needed to collect additional findings regarding the effects of the educational use of tablet computers.

Journal

  • 大阪教育大学紀要. 総合教育科学 = Memoirs of Osaka Kyoiku University

    大阪教育大学紀要. 総合教育科学 = Memoirs of Osaka Kyoiku University 67, 269-278, 2019-02

    大阪教育大学

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    120006577664
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AA12812439
  • Text Lang
    JPN
  • Article Type
    departmental bulletin paper
  • Journal Type
    大学紀要
  • ISSN
    2432-9630
  • NDL Article ID
    029547091
  • NDL Call No.
    Z7-239
  • Data Source
    NDL  IR 
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