大規模パネルデータと動的離散-連続モデルによる世帯の自動車保有・利用構造の分析  [in Japanese] ANALYSIS OF HOUSEHOLDS' CAR OWNERSHIP AND USAGE WITH A LARGE- SCALE PANEL SURVEY AND A DYNAMIC DISCRETE-CONTINUOUS MODEL  [in Japanese]

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Abstract

本研究では,世帯における車種(軽自動車・乗用車)別の複数保有行動,ならびにそれらの自動車の利用行動(走行距離)を記述可能な動的離散-連続モデルを構築し,近年我が国で継続的に行われている世帯の自動車保有と利用に関するパネルデータを適用することで,世帯における自動車保有-利用の構造的な関係とそれらの規定要因に関しての実証分析を行った.ベイズ推定によってモデルパラメータを推定した結果,女性免許保有者の割合が高い世帯や低収入な世帯であるほど乗用車よりも軽自動車の保有傾向が強くなること等が示された.また,保有,利用それぞれの行動における異時点間での状態依存関係が確認された一方で,保有と利用の行動の間には明確な関連性は確認されなかった.

This paper develops a dynamic discrete-continuous model for analyzing households' multiple vehicle ownership (light-sized vehicle, standard sized vehicle or their combinations) and their usage (vehicle distance travelled per year). The model is calibrated by using Bayesian estimation to explore the determinants of households' mobility decision with a nationwide large-scale panel survey which has been continuously conducted in Japan for years. We find that income and number of female drivers would affect the changes in vehicle ownership pattern (i.e. positive impacts on the propensity to own standard-sized vehicles more than light-sized ones). While state-dependencies among ownership and among usage have been confirmed, a clear correlation structure has not been confirmed between ownership and usage.

Journal

  • 土木学会論文集D3(土木計画学)

    土木学会論文集D3(土木計画学) 70(No. 5), 2014-12

    Japan Society of Civil Engineers

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    120006582375
  • Text Lang
    JPN
  • Article Type
    journal article
  • Data Source
    IR 
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