日本語学習者による格助詞の混同--存在場所の「に」と範囲限定の「で」  [in Japanese] Confusion a case-marking particle by learner: between existence place "ni" and range and attributive "de"  [in Japanese]

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Abstract

九州女子大学北九州市立大学日本語学習者は,存在場所を表す格助詞「に」を用いるべきところに誤って「で」を用いることがある(例:大学の中で友達がいます)。本研究では,存在場所を表す「に」の習得の様子を探るため,日本語学習者を対象とした穴埋めテスト形式の調査を行った。その結果,上の誤りは日本語レベルが「中級の下」の学習者に最も多く見られ,存在場所を表す「に」の習得は「U字型発達」を示していた。また,上の誤りは,存在場所を表す「に」と範囲限定を表す「で」との混同により生じていると考えられる。

The Japanese langue learners use "de" by mistake instead of a case-marking particle of existence place "ni". This study investigates about acquisition of a case-marking particle of existence place "ni". The test was executed. As a result, it was clarified that Japanese language learners were confused with a case-marking particle of existence place "ni" and a case-marking particle of range and attributive use "de". The acquisition of the existence place "ni" showed the "U-shaped development".

Journal

  • 日本語教育論集

    日本語教育論集 (23), 3-15, 2007

    国立国語研究所

Cited by:  1

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    120006585574
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AN10180256
  • Text Lang
    JPN
  • Article Type
    Journal Article
  • ISSN
    13469762
  • NDL Article ID
    8889191
  • NDL Source Classification
    ZK22(言語・文学--日本語・日本文学)
  • NDL Call No.
    Z13-3764
  • Data Source
    CJPref  NDL  IR 
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