実効性ある力を育む道徳教育の原理と実践

この論文をさがす

抄録

学習指導要領の改訂で実効性ある力を育む道徳教育が可能になった。実効性ある力を育む道徳教育では,主体的な判断や実践を重視する自己決定的な道徳教育が重視されていると考える。そこで本稿では,実効性ある力を育む道徳教育の原理と実践について明らかにするために,①実効性とは何か,②学習指導要領の変更点と実効性ある道徳教育の関連,③多様な教育実践の具体的な紹介,④従来の実践との違いを示した。特に,学習指導要領の変更点については,道徳性に統一されたこと,教育課程の基本がコンピテンシーベースに転換されたこと,各教科の目標に「人間性」が入り道徳科と関連付けやすくなったこと,指導の多様化が求められるようになったことを紹介した。

The new Couse of Study emphasize the ability of real life situation. So it is possible to make the new principle and practice of developing moral education. We believe it is expected to develop them with students’ moral competency with their self-determination. The purpose of this research is to clarify our hypothesis with four point of views. Those are , ①what is the principle and practice of developing moral competence, ②where we find them in the new Course of Study, ③how we make classes of new moral lessons, and ④what are differences between the new Course of Study and the previous one. We discussed about the differences between the new Course of Study and the previous one using these words; there were competency-based approach of education, new goal of every subject education, unification into morality, and recommendation of diversity of lesson methods.

収録刊行物

詳細情報

問題の指摘

ページトップへ