教員養成学部学生の発声技能の捉え  [in Japanese] Understanding about Vocal Music Skills by Students Studying in the Education Department for Teacher Training  [in Japanese]

Access this Article

Search this Article

Abstract

筆者らは,これまで,音楽科教育においてまだ着目されていないアレクサンダー・テクニークを応用した歌唱指導プログラムの開発を行い,実践してきた。本研究は,その成果を踏まえた継続発展研究である。本研究の目的は,教員になる前の学生を対象にした,歌唱指導テキストとeラーニング教材を併用した指導体系の構築にある。本稿では,小学校教員を希望する学生に対して実施した,歌唱指導における彼らの発声技能に関するアンケート調査の結果を報告する。

We developed teaching programs of vocal music by utilizing the Alexander Technique which has not attracted attention yet in school music education. Based on the results of such studies, the purpose of this study is to construct the system of vocal music instruction including the text of teaching method and e-learning materials for students aiming at becoming elementary school teachers. In this paper we report the results of an investigation by the questionnaire about vocal music skills which students understand.

Journal

  • 教育実践総合センター紀要

    教育実践総合センター紀要 (36), 11-20, 2019-03

    大分大学教育学部附属教育実践総合センター

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    120006592059
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AA11806893
  • Text Lang
    JPN
  • Article Type
    departmental bulletin paper
  • ISSN
    1348-5881
  • Data Source
    IR 
Page Top