授業内発音トレーニングが音素と音のつながりの知覚に与える効果

書誌事項

タイトル別名
  • The effects of in-class pronunciation training on perception of phonemes and connected speech
  • ジュギョウナイ ハツオン トレーニング ガ オンソ ト オト ノ ツナガリ ノ チカク ニ アタエル コウカ

この論文をさがす

抄録

論文

本研究では、大学生の英語の発音指導に焦点を当て、授業内で実施したトレーニングの知覚に対する効果を検証する。対象は英語を専攻する女子大学生1、2 年生で、自分の発音を録音して聞き直しを行いながら発音練習をするグループと、録音は行わずモデル音のリピート練習のみを行うグループに分けて調査を実施した。2017 年度春学期に音素、秋学期に音のつながりの講義と練習を行い、それぞれの知覚について事前・事後で測定した。分散分析の結果、音素・音のつながりの両方について時期(事前・事後)の主効果のみ有意であったが、グループの主効果、交互作用は有意ではなかった。発音練習方法の考察と提案を行う。

This research focuses on teaching English pronunciation to college students and examines the effects of this training in the classroom. The participants were first and second year female college students majoring in English, and they were divided into two groups:one which recorded their own voices while practicing pronunciation and the other which repeated after model sounds without recording. The target language features they studied were phonemes in spring semester and connected speech in the fall of 2017, and students’perceptions of each were measured using pre- and post- tests. A two-way ANOVA showed a significant main effect between the pre- and post- measures, but no significant differences between treatment group interaction were observed.

収録刊行物

詳細情報 詳細情報について

  • CRID
    1050282813015979008
  • NII論文ID
    120006594282
  • NII書誌ID
    AN00029189
  • ISSN
    24347841
  • Web Site
    http://hdl.handle.net/10775/3545
  • 本文言語コード
    ja
  • 資料種別
    departmental bulletin paper
  • データソース種別
    • IRDB
    • CiNii Articles

問題の指摘

ページトップへ