この論文をさがす
抄録
日本の短期大学の必修一般英語コースで、学生グループにエッセイを書かせ、海外サイトに投稿させる活動を学期に3 回行い、学生の英作文への影響を調べた。授業内活動は3 種類の訂正フィードバック(機械作文評価ソフトウェア、ネイティブ教師による添削、英文添削サービス)を含む。授業内活動についての自由回答アンケートの結果分析にはテキストマイニング法の特徴語抽出を用いた。事前・事後ライティングテストおよび自由回答アンケート結果を分析した結果、各授業内活動が相互に補完的役割を果たしてライティングのfl uency を高めた可能性があることが分かった。
The purpose of this paper is to investigate how class activities affect students’ writing to post on a global student forum, which was conducted for a mandatory general English class at a junior college in Japan. The class activities included three-way corrective feedback: feedback by automated writing evaluation software, a native teacher’s feedback, and outsourced feedback. A text mining method(characteristic word extraction)was used to analyze open-ended questions about each in-class activity focused on writing essays. Pre- and postwriting test results and a student questionnaire indicated that the class activities played complementary roles in increasing students’ fluency.
収録刊行物
-
- 実践女子大学短期大学部紀要 = The Bulletin of Jissen Women's Junior College
-
実践女子大学短期大学部紀要 = The Bulletin of Jissen Women's Junior College 40 19-42, 2019-03-09
実践女子大学
- Tweet
キーワード
- 第二言語作文
- 日本の短期大学
- 直接/間接訂正フィードバック
- 即時/遅延訂正 フィードバック
- ネイティブ教師
- 非ネイティブ教師
- 機械作文評価ソフトウェ ア
- 国際教育ネットワークアイアーン
- テキストマイニング法
- 特徴語抽出
- second language writing
- junior college in Japan
- direct/indirect corrective feedback
- immediate/delayed corrective feedback
- native teacher(NT)
- non-native teacher(NNT)
- automated writing evaluation(AWE)software
- International Education and Resource Network(iEARN)
- text mining method
- characteristic word extraction
詳細情報 詳細情報について
-
- CRID
- 1390009224849222656
-
- NII論文ID
- 120006599755
-
- NII書誌ID
- AA12721413
-
- ISSN
- 24344583
-
- Web Site
- http://id.nii.ac.jp/1157/00001979/
-
- 本文言語コード
- ja
-
- データソース種別
-
- JaLC
- IRDB
- CiNii Articles
- KAKEN