Current Status of and Challenges Facing the Development of Practical Musical Abilities in Preschool or Kindergarten and Elementary School Teacher Training Courses

Bibliographic Information

Other Title
  • 保育士および幼稚園・小学校教員養成課程における音楽実技能力育成の現状と課題
  • ホイクシ オヨビ ヨウチエン ・ ショウガッコウ キョウイン ヨウセイ カテイ ニ オケル オンガク ジツギ ノウリョク イクセイ ノ ゲンジョウ ト カダイ

Search this article

Abstract

application/pdf

本研究の目的は,保育者養成課程および小学校教員養成課程で育成するべき音楽実技能力とは何かを明らかにすることである。研究の方法としては,保育所,幼稚園における歌唱活動で現在どのような歌が歌われ,どのように伴奏が行われているのかを明らかにするためにアンケート調査を実施し,他の四年制国公立大学の音楽実技科目のカリキュラムおよび自治体が求める保育士・幼稚園教諭の音楽能力を反映していると思われる採用試験の音楽実技課題について調査を行った。併せて,小学校教員養成課程で育むべき音楽実技能力について考察するために,公立小学校の教員へのアンケート調査,養成課程のカリキュラム,採用試験における音楽実技試験の内容の調査を行った。この研究は,保育者養成課程および小学校教員養成課程における音楽実技科目の改善に対し,有効な知見の提供に資するものである。 The objective of this research is to clarify the practical musical abilities that should be developed in preschool or kindergarten and elementary school teacher training courses. As a research method, a questionnaire was administered to clarify the type of songs that are currently being sung in singing activities and the kind of accompaniments being provided in preschools and kindergartens. A survey on practical musical tasks on selection tests, assumed to reflect the musical abilities required of preschool instructors and kindergarten teachers by regional governments and the curricula of practical music courses at other four-year public universities, was also conducted. In addition to studying the practical musical abilities that should be developed in elementary school teacher training courses, a questionnaire to teachers at public elementary schools and a survey of the contents of training course curricula and selection tests were administered. This research will contribute to providing findings to aid in the effective improvement of practical music courses in preschool or kindergarten and elementary school teacher training courses.

Journal

Details 詳細情報について

Report a problem

Back to top