Study on the Learning Goal Theory of “Listening Education” that Transcends Equality and Mutuality between Oneself and Others : Focusing on Criticism of Socratic Method by Levinas

DOI IR Web Site Open Access

Bibliographic Information

Other Title
  • 自己と他者の対等性・相互性を超えた「聞くこと」の教育の目標論:レヴィナスによる問答法批判を中心に
  • ジコ ト タシャ ノ タイトウセイ ・ ソウゴセイ オ コエタ 「 キク コト 」 ノ キョウイク ノ モクヒョウロン : レヴィナス ニ ヨル モンドウホウ ヒハン オ チュウシン ニ

Search this article

Abstract

application/pdf

本稿の目的は,「聞くこと」の教育の目標論について,自己と他者の対等性・相互性を超えた非対称性という側面から論じることにある。その際,先行研究では論じられていない以下の視点に取り組む。(1)ソクラテスの問答法を取り上げ,能動性を希求する「聞くこと」の教育が自明としている問答法的・弁証法的な課題解決という手続きに対し,再考を促す視点を提起する。(2)マイノリティやサバルタンといった社会的弱者をマジョリティのうちに還元することなく共生していくための教育のあり様を提出する。 本稿が主張するのは,他者理解の過程の只中においても,生起する自己の感情をまっすぐに受けとめ,自らの価値や価値観を揺るがし続ける聞き手の育成である。そのためには,自己への傾聴という側面を,自己内対話と並ぶ「聞くこと」の教育目標として位置づける必要がある。 The purpose of this paper is to discuss the learning goal theory of education of “listening” from the aspect of the asymmetry of others in the relationship between oneself and others. This paper deals with the following perspectives not dealt with in previous studies. (1) Following on from the Socratic method and requests reconsideration for those who are aiming for active listeners’ education and people who adopt the Socratic method and dialectical methods when solving problems. (2) Describing how education is necessary to live together without converting socially vulnerable people such as minorities and the subaltern to the majority. This paper highlights the importance of education in which listeners receive their emotions and challenge their existence and values in the process of understanding others. To that end, we need to position the aspect of listening to oneself as an educational goal of “listening” in parallel with internal dialogue.

Journal

Related Projects

See more

Details 詳細情報について

Report a problem

Back to top