遠洋性堆積物を用いた中学生向け理科授業の実践  [in Japanese] Results of science classes utilizing oceanic sediments for the lower junior school students  [in Japanese]

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Abstract

中学生1年生を対象に北西太平洋を例として,海底地形・地質と地殻の変動についてどのような認識を持っているのかアンケート調査を実施したところ,生徒は陸域や沿岸域における地学事物・現象を海底地形や海洋地質に適用しており,また断層とプレート境界面とを区別できていないことが明らかになった.「沿岸的」な海洋地形・地質観を遠洋域のそれに変換させるために,海底地形を示し遠洋性堆積物中に含まれる微化石の観察をさせたうえで,山地から微化石が産することについて推論させる授業を実施したところ,地形の概要,堆積物中の微化石の存在についての認識の改善が見られた.The author conducted a new geoscience class introducing research activities for the young students and found that microfossil samples from oceanic sediments are effective teaching materials for getting ideas of uplifting around Japan. By observing the oceanic sediments and radiolarian chert from mountain area, the students could find ocean floor raised up to the mountain. To make the students develop problem solving abilities, it will be important to develop more new materials related to research activities of geoscience class.

Journal

  • 秋田大学教育文化学部教育実践研究紀要 Bulletin of the Center for Educational Research and Practice, Faculty of Education and Human Studies, Akita University

    秋田大学教育文化学部教育実践研究紀要 Bulletin of the Center for Educational Research and Practice, Faculty of Education and Human Studies, Akita University (41), 27-37, 2019

    秋田大学教育文化学部附属教育実践研究支援センター

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    120006623893
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AA12777702
  • Text Lang
    JPN
  • Article Type
    departmental bulletin paper
  • Journal Type
    大学紀要
  • ISSN
    2432-8871
  • NDL Article ID
    029701458
  • NDL Call No.
    YH247-1681
  • Data Source
    NDL  IR 
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