<Short Report>Development of Performance Assessment of Media and Information Literacy
-
- Iio, Ken
- Graduate School of Education, Kyoto University
-
- Mizoguchi, Yu
- Graduate School of Education, Kyoto University
-
- Kozai, Yoshimi
- Graduate School of Education, Kyoto University
-
- Omori, Shunsuke
- Graduate School of Education, Kyoto University
-
- Watanabe, Tomoya
- Graduate School of Education, Kyoto University
-
- Hirayama, Tomoko
- Faculty of Nursing and Rehabilitation, Aino University
-
- Koyama, Ayako
- Kyoto Koka Women's College
-
- Matsushita, Kayo
- Center for the Promotion of Excellence in Higher Education, Kyoto University
Bibliographic Information
- Other Title
-
- <ショートレポート>メディア情報リテラシーのパフォーマンス評価の開発
- メディア情報リテラシーのパフォーマンス評価の開発
- メディア ジョウホウ リテラシー ノ パフォーマンス ヒョウカ ノ カイハツ
Search this article
Abstract
本研究では, 今後のメディア情報リテラシー(MIL)の評価に向けた示唆を得るため, MILのパフォーマンス評価の開発と大学生への実践を行った。提示された状況において自分が取る行動とその理由を自由記述する形式の課題および評価用ルーブリックを開発し, 大学生に実施した結果, ほとんどの解答がレベル1に集中したほか, 評価不可能な解答も目立った。その要因として, 状況説明が冗長で誤解・誤読が相次いだこと, 学生が解答として解釈しうる範囲が広すぎたこと, その一方で評価用ルーブリックを用いて評価可能な解答の範囲が限られていたことが挙げられた。
Journal
-
- Kyoto University Researches in Higher Education
-
Kyoto University Researches in Higher Education 24 91-94, 2018-12-01
京都大学高等教育研究開発推進センター
- Tweet
Details 詳細情報について
-
- CRID
- 1050001338252070656
-
- NII Article ID
- 120006624111
-
- NII Book ID
- AN10487452
-
- ISSN
- 13414836
-
- HANDLE
- 2433/241253
-
- NDL BIB ID
- 029608599
-
- Text Lang
- ja
-
- Article Type
- departmental bulletin paper
-
- Data Source
-
- IRDB
- NDL
- CiNii Articles
- KAKEN