幼児同士のからかいにおける受け手の心情 : 反応の特徴に着目して  [in Japanese] Feeling of the recipient in teasing of each other infant : Focusing on features of reaction  [in Japanese]

Access this Article

Search this Article

Abstract

[要約] 本研究では,からかい行為を受けた幼児の反応の特徴を明らかにし,幼児期におけるからかい行為の発達的意義を受け手の立場から模索することを目的とした。5歳児の自由遊び場面の観察を実施し,幼児の反応を,牧(2009)の分類を参考に「完全受容」「部分受容」「完全拒否」「部分拒否」「無視」の5つのカテゴリーに分類した。その結果,受容的・拒否的反応の中にも" 笑顔で同じ行為を行う"" 距離を取る" など多様な反応が見られ,受容的反応の場合はその後の遊びへとつながりやすいことが明らかになった。見た目の特徴から否定的に捉えやすいからかい行為であるが,幼児期では相手の反応によっては楽しく関わるための手段として活用されることが示唆された。

[SUMMARY] The purpose of present study was to search a developmental significance of teasing in childhood from the standpoint of the recipient, through clarifying features of infant's reaction when they received a teasing.I took the observation record of playing infants(5 years old),and I classified infant's reaction into five categories:full acceptance, acceptance, complete denial, partial denial, ignore. As a result, there're various receptive and rejective reaction; "do the same act as the opponent" or "away from the other". And also in the case of receptive reaction,it was likely to lead to subsequent play. Teasing, which usually has a negative impression on the teacher, is utilized as mean for involving fun by the reaction of the other party in childhood.

Journal

  • 千葉大学教育学部研究紀要

    千葉大学教育学部研究紀要 67, 81-88, 2019-03

    千葉大学教育学部

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    120006633191
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AA11868267
  • Text Lang
    JPN
  • Article Type
    departmental bulletin paper
  • Journal Type
    大学紀要
  • ISSN
    1348-2084
  • NDL Article ID
    029806057
  • NDL Call No.
    Z22-372
  • Data Source
    NDL  IR 
Page Top