新入生における学業へのつまずき感および大学に対する不本意感と不登校傾向との関係;Relationships between sign of non-attendance and unwillingness to join the university community and anxiety about academic learning for the university freshmen

書誌事項

タイトル別名
  • シンニュウセイ ニ オケル ガクギョウ ヘノ ツマズキカン オヨビ ダイガク ニ タイスル フホンイカン ト フトウコウ ケイコウ トノ カンケイ

抄録

type:KIT Progress;Departmental Bulletin Paper

本研究では、新入生の学業へのつまずき感や大学に対する不本意感における初年次の変化と不登校傾向との関係について、縦断的資料から検討することを目的とした。新入生に対し、学業へのつまずき感、大学に対する不本意感、不登校傾向に関する調査を 2 回実施した。不登校傾向を有する学生は、学業へのつまずき感や大学に対する不本意感、人間関係、学生生活の楽しさに問題を抱える傾向が強いことが確認された。;This study aimed to examine the longitudinal characteristics in sign of non-attendance of the university freshmen who are unwilling to join the university and who feel anxiety about academic learning. A biannual survey on the unwillingness to join the university community, anxiety about academic learning and non-attendance at school was conducted in spring (the end of May) and winter (December to February). It was confirmed that the more students in non-attendance group tended to have problems about anxiety about academic learning, unwillingness to join the university community, communication with others, and pleasure of school life.

identifier:20190531015

収録刊行物

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ