囲碁学習支援のための用語判定システムの提案  [in Japanese] Determination System of Terms for Supporting Learning Go  [in Japanese]

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Abstract

囲碁の認識や学習において,囲碁用語が果たしている役割は大きい.しかし初学者が囲碁用語を覚えるのには大きな負担がかかる.本研究では,局面に対応する囲碁用語を自動表示するシステムを提案する.囲碁用語には,石の「形」だけでなく,石の「勢い」を含む局面解析との組合せが必要なものもある.我々は,囲碁プログラム"Ray"の協力を得て,これらも実装した.先行研究を参考に比較的利用頻度の高い囲碁用語を自動的に視覚的表示するシステムを実現した.その性能をプロ棋士に評価してもらったところ,プロ棋士の判断と90%を超える高い一致率を示した.

In the recognition and learning of Go, Go terms play important roles. However, it is a big burden for beginners to memorize these terms. In this research, we propose a system for automatic display of Go terms corresponding to game records. In order to identify the terms, it needs to recognize not only the "placement" of stones but also the combination of knowledge including the "momentum" of stones. We implemented them by using the Go program "Ray". We have realized a system that automatically displays the relatively frequently used terms. When the performance of the system was evaluated by a professional player, it showed a high matching rate over 90% against the judgment of a professional shogi player.

Journal

  • 情報処理学会論文誌

    情報処理学会論文誌 59(4), 1286-1294, 2018-04-15

    情報処理学会

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    120006644911
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AN00116647
  • Text Lang
    JPN
  • Article Type
    journal article
  • ISSN
    1882-7764
  • Data Source
    IR  IPSJ 
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