感情労働における概念規定の整理と展望:構成特徴を,看護者・介護者・保育者の立場から捉える

書誌事項

タイトル別名
  • Clarification and Prospects of Concept Provisions with respect to Emotional Labor: Focusing on structural features from the view of people who are in charge of nursing, nursing, care, and childcare
  • カンジョウ ロウドウ ニ オケル ガイネン キテイ ノ セイリ ト テンボウ : コウセイ トクチョウ オ,カンゴシャ ・ カイゴシャ ・ ホイクシャ ノ タチバ カラ トラエル

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抄録

40020544677

本稿は、Hochschildの感情労働において重要な概念である3つの構成特徴を整理し、その本質を論じたものである。先行研究に基づき、3つの構成特徴について理論的考察を行うとともに、感情労働における労働者、管理者、顧客の3極関係について、感情労働職として位置づけられてきた看護者、介護者、保育者を対象として言及することを目的とした。その結果、三職種における共通点として、上司が管理者であることが認められ、今後の展望として、感情労働者側の視点だけに限らず、管理者の意識を含めた多角的な側面から感情労働研究の重要性が示唆された。

The present paper clarifies three structural features which are key concept of Hochschild’s emotional labor; and, discuss the nature of it. Based on past researches, the three structural features are considered theoretically. It aims to mention nurse, care worker and childcare worker who have been positioned as emotional labor focusing on trilateral relationships of administrators, customers and workers in emotional labor. As a result, there are common points in the three different jobs that boss have been found to be an administrator. As the same time, the significance of emotional labor research from diverse aspects, including the consciousness of administrator has been suggested as future prospects. It is not limited to the point of view from the emotional labor’s side.

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