モンテカルロ碁における多様な戦略の演出と形勢の制御: 接待碁AIに向けて

書誌事項

タイトル別名
  • Production of Various Strategies and Position Control for Monte-Carlo Go - Entertaining Human Players

抄録

ゲーム木探索手法の発展・評価関数の精度向上・計算機資源の増大に伴い,コンピュータ囲碁・将棋の棋力は多くのアマチュアにとって十分な強さに到達しつつある.一方で,人間プレイヤを楽しませたり指導するための学術研究はボードゲームではあまり行われていない.本稿では,人間プレイヤを楽しませるために必要と思われる要素技術を列挙することを第一の目標としたうえで,モンテカルロ碁を用いた場合のアプローチをいくつか紹介する. : Thanks to the continued development of tree search algorithms, of more precise evaluation functions, and of faster hardware, computer go and computer shogi have now reached a level of strength sufficient for most amateur players. However, the research about entertaining and coaching human players of board games is still very limited. In this paper, we try first to define what are the requirements for entertaining human players in computer board games. Then, we describe the different approaches that we have experimented in the case of Monte-Carlo computer go.

identifier:https://dspace.jaist.ac.jp/dspace/handle/10119/11605

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