大学初年次を対象とする研究倫理教育 ―eラーニングコンテンツを活用した試み―

IR

Bibliographic Information

Other Title
  • Research Ethics Education for the First Year University Students —Introduction of E-learning Content in Class―
  • ダイガク ショネンジ オ タイショウ ト スル ケンキュウ リンリ キョウイク eラーニング オ カツヨウ シタ ココロミ

Search this article

Abstract

実践報告

大阪女学院大学・短期大学ではこれまで、大学初年次教育の一環として情報倫理教育を 実施してきたが、学生の日常生活における情報倫理の理解から大学での学びにおける研究 倫理への理解の一般化が不十分であると考える。そこで、初年次の学生もインターネット や SNS 上のいじめから、学術的記述方法にいたるまでの情報倫理に根ざした連続性が理 解できるように研究倫理eラーニングコンテンツを開発し、初年次必修科目の授業内で在 学生の約半数に試行実施した。結果、履修者の情報倫理と研究倫理の連続的理解が深まっ た一方で、留学生や発達に課題を抱えるとおもわれる学生など、多様な履修者を対象とし たコンテンツに仕上げることが今後の課題となった。

Information ethics education has been introduced to the first year university students in Osaka Jogakuin University and Osaka Jogakuin College. However, we clarified that most of our students need to improve their understanding of generalizing information ethics and research ethics. Therefore, we worked on creating e-learning content which helps students to understand research ethics considering information ethics and we introduced it to the first year students who were about half of currently enrolled students in compulsory classes of 2019 academic year. The e-learning content enhanced students' understanding of information ethics and research ethics. On the other hand, it is also necessary to prepare inclusive e-learning content targeting international scholars and students with learning disabilities.

Journal

Details 詳細情報について

  • CRID
    1050565163714950272
  • NII Article ID
    120006801938
  • NII Book ID
    AA12028997
  • ISSN
    24347841
  • Web Site
    http://hdl.handle.net/10775/3574
  • Text Lang
    ja
  • Article Type
    departmental bulletin paper
  • Data Source
    • IRDB
    • CiNii Articles

Report a problem

Back to top