看護師による統合失調症患者本人への心理教育に関する知識を修得するためのeラーニングシステム構築過程

DOI 機関リポジトリ オープンアクセス

書誌事項

タイトル別名
  • カンゴシ ニヨル トウゴウ シッチョウショウ カンジャ ホンニン エノ シンリ キョウイク ニ カンスル チシキ オ シュウトク スル タメ ノ eラーニング システム コウチク カテイ

この論文をさがす

抄録

【目的】本論文の目的は、看護師による統合失調症患者本人への心理教育に関する知識を修得するための独自のeラーニングシステムの開発過程を報告することであった。 / 【システム構築過程】独自のeラーニングシステム開発過程は、(1)eラーニングシステムを設計する段階と、(2)eラーニングシステムを試行する段階、という2段階を経た。eラーニングシステムの改良については、eラーニングシステムの操作容易性、教材難易度、各画面の見易さに関する提案を参考にした。参加者の学習を阻害するであろう課題に関する提案については、改善するために採用した。 / 【おわりに】今後は構築したeラーニングシステムが、看護師の心理教育に関する知識や技術の修得に寄与し得るかという観点で多角的に評価する必要がある。

【Purpose】The objective of this paper was to report the process of developing an original e-learning system for nurses to obtain knowledge related to psychoeducation for patients with schizophrenia. / 【Development Process of an e-Learning System】The process of developing an original e-learning system was divided into 2 phases: designing an e-learning system and trial use of an e-learning system. Proposals for the improvement of an e-learning system includes the learning materials difficulty levels, usability of the e-learning system, and visibility of each lesson page. The proposals were adopted for improvement, as the problems might prevent participants from learning correctly. / 【Conclusion】It may be necessary to evaluate the effectiveness of the developed an e-learning system to support nurses to obtain knowledge and skills related to psychoeducation from multiple angles.

収録刊行物

関連プロジェクト

もっと見る

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ