民俗資料としての『風俗画報』 : 取材・編集体制と描かれた地方民俗 (2017年度奨励研究 成果論文)  [in Japanese] An Illustrated Magazine of Japanese Life as Folk Material : Its Information Gathering and Editing Frameworks and Local Folklore Depicted  [in Japanese]

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『風俗画報』に収録された挿絵の数も膨大であり、且つ形態や描かれた時代、画題なども様々である。さらに、挿絵を描く絵師と、それに関連する記事を書く編集員あるいは地方の好事家も多数存在することで、極めて複雑であることが、同誌の資料的評価を困難にしている要因だろう。そこで、本論考では『風俗画報』の挿絵を描いた絵師を数人選別し、特に地方を描いた風俗画に着目して正否を分析するように試みた。 まず、その前提となる『風俗画報』を取り巻く出版背景についてまとめる。吾妻健三郎は石版印刷技術を習得後、同誌を創刊すると非常に人気を博した。そのため、全国に流通し、全国各地の風俗に関する投書が送られるようになる。また、編集会議では好事家による投稿記事を精査し、どの風俗を掲載するのか検討され、絵師には編集員から指示が降り、その編集方針に従って挿絵を描くことになる。遠方への取材の場合は、編集員に絵師が同行し、現地で絵師はスケッチを行い、編集員は記事にする風俗について調査するのが基本の形である。 このような方法で描かれた地方の民俗事象は、風俗を記録する視点を持った編集の意図が反映されたものであった。遠方への取材では編集員に絵師が同行する形をとるため、的確に特定の民俗事象を伝える場面の選択、モチーフやランドマークを配置する画面構成が行われる。そのため、絵師によって特定の民俗事象の描き方に大きな差異が生まれることはなく、編集員によって一定の統一性が図られているといえる。 中には、社会的・政治的背景によって意図的に描かれない場面や事物もあるが、描かれている事物や場面に関しては実際の風俗や出来事を表象している。つまり、戦争絵や災害絵など、絵師が直接見聞することが困難な場面を描く際は想像画にならざるを得ないが、全国各地の風俗を収集する場合は基本的には取材を行い、実景を得て描いているため資料的価値は高いといえるだろう。論文

Fuzoku Gaho, or Illustrated Magazine of Japanese Life, includes myriad illustrations with diverse styles, historical backgrounds and themes. Since many illustrators, professional writers and local amateur writers were involved, the editing process was quite complicated, in turn making it difficult to evaluate the value of the magazine as a reference material. This paper will look at some of these illustrations that mainly depict the lives of local people by certain illustrators, with the aim of assessing their value. To do so, the background of the magazine needs to be explained first. Launched by Kenzaburo Azuma after mastering litho printing techniques, the magazine quickly attained widespread popularity. It was distributed nationwide, and the publisher soon began to receive information about local folk life throughout Japan. During their meetings, the editors scrutinized what local amateur writers wrote and decided which writings to include in the magazine. Illustrators produced pictures according to the editors' instructions. When conducting interviews in distant locations, the illustrators accompanied the editors, with the former making sketches while the latter examined the local folklore.  Articles and illustrations created in this manner reflected the views of editors who kept records of local life, and because the editors and illustrators worked closely together, the scenes to cover were appropriately selected, and the layout of each illustration, including the motif and landmark, was precise. In this way, no matter who drew the illustrations there was no significant difference, and instructions by the editors helped maintain a certain level of consistency.  While some scenes or objects may have been intentionally omitted from the illustrations for social or political reasons, the illustrations published were accurate representations of the folklore and incidents of the time. The illustrators had to rely on their creativity when drawing war and disaster scenes since there was no way to experience such phenomena first hand. They depicted local folklore by visiting an area, gathering information and drawing illustrations based on their observations. Thus, we can conclude that these illustrations are highly valuable as reference materials.

Journal

  • 非文字資料研究 = The study of nonwritten cultural materials

    非文字資料研究 = The study of nonwritten cultural materials (18), 81-110, 2019-09

    神奈川大学日本常民文化研究所非文字資料研究センター

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    120006826200
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AA12776889
  • Text Lang
    JPN
  • Article Type
    departmental bulletin paper
  • Journal Type
    大学紀要
  • ISSN
    2432-5481
  • NDL Article ID
    030053147
  • NDL Call No.
    Z71-Y453
  • Data Source
    NDL  IR 
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