入試改革が私学学校経営に与える効果 : 私立女子中高一貫校の改革事例から

書誌事項

タイトル別名
  • Effects of Entrance Examination Reform on Private School Management : From Reform Cases of Private Girls' Junior and Senior High Schools
  • ニュウシ カイカク ガ シガク ガッコウ ケイエイ ニ アタエル コウカ : シリツ ジョシ チュウコウ イッカン コウ ノ カイカク ジレイ カラ

この論文をさがす

抄録

40022254258

品川女子学院(東京都,私立女子校,6年制一貫)は,グローバル化への対応として入試改革を成功させた。結果,多様な学力を持つ入学者を受け入れるとともに,少子化の中で出願数をふやすことができた。また,入試改革により,受験生と保護者へ教育方針(「28project」と名付けている)の理解が促進された。これらのことから,学校経営の安定化に貢献した事例として入試改革を報告する。 品川女子学院は,2015年度入試まで知識と理解能力を測る4教科型入試を3回行っていた。2016年度入試からそのうち1回の入試の出題内容を,習ったことをいかに表現するかを測る出題とし,異なった学力の合格者を出す入試に変更した。この新しい試験導入で,4教科型入試の不合格者が,表現する力を測る試験で合格するケースが倍増したことは,この変更による成功と言える。 2つ目の改革は2018年度入試から行われた算数のみを測る入学試験である。これは受験機会を1回多くし,算数に優れている入学者を受け入れることを目的とした。

Shinagawa Joshi Gakuin Jinior & Senior High School, a private comprehensive girls school located in Tokyo, has succeeded an entrance examination reform, which aims to fit to a global society. Consequently, the school enrolls students of many variety of academic abilities and has increasing number of applicants while in the declining birth rate. Moreover, the reform facilitates understanding of the educational policy of the school(named 28project) to both the applicants and their guardians. Now we report the entrance examination reform as a contribution to stabilize school management. The school had the four-subject type entrance examination for three times until school year of 2015, which test their knowledge and abilities of understanding. The school changes the contents of one of those examination from 2016 to test how to express what they learnt in order to have students having other academic abilities. This examination can be said succeeded as the school have about a double of students enrolled who failed in the four-subject type entrance examination but passed at the one to test how to express what they learnt the before and after introducing this new examination. Second reform in 2018 is to have a new entrance examination, which test only mathematic. This is to offer additional chance of examination and to have students having excellent mathematic abilities.

収録刊行物

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ