Function and form in procedural monologues: A pilot study towards comparing native and non-native texts

DOI 機関リポジトリ オープンアクセス

抄録

This paper reports on a pilot study that focuses on developing an approach toanalyzing spoken texts produced when people give instructions for procedural tasks.Specifically, the study compares procedural monologues of three native speakers ofEnglish to those of three Japanese university students currently studying English as aforeign language. The paper’s primary purpose is to identify salient patterns of languageuse in order to provide a point of departure for future investigations with a larger numberof participants. Towards this goal, a mixed methodology is employed as communicativefunctions are qualitatively categorized and quantitative data of form frequency isextracted via corpus-based tools. A secondary purpose is to determine the viability ofusing the teleconference platform Zoom as an alternative to in-person observation whencollecting data. Additionally, the paper offers preliminary findings that suggest adifference in communicative function and grammatical form found in each group ofparticipants, as well as discussion of how future research efforts may proceed.

本論文では、手続き的作業の指示を与える際に生成される音声テキストを解析する手法の開発に焦点を当てたパイロット研究について報告した。具体的には、3 人の英語母語話者と、外国語として英語を学んでいる3 人の日本人学生の手続き的独話を比較した。本論文の主な目的は、より多くの参加者を対象とした将来の研究の出発点を提供するために、言語使用の顕著なパターンを特定することである。この目標に向けて、伝達機能を定性的に分類し、形態頻度の定量的データをコーパスベースのツールを介して抽出する複合的な方法論を採用した。第2 の目的は、データを収集する際に、対面での観察に代わるものとしてテレビ会議プラットフォームのZoom を使用することの可能性を見極めることである。加えて、本論文は、参加者の各グループで見出されたコミュニケーション機能と文法形式の違いを示唆する予備的知見を提供し、今後の研究がどのように進むかについても論じる。

収録刊行物

関連プロジェクト

もっと見る

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ