文章理解が聴解成績向上に及ぼす効果: 黙読トレーニングと聴解トレーニングの比較研究

書誌事項

タイトル別名
  • ブンショウ リカイ ガ チョウカイセイセキ コウジョウ ニ オヨボス コウカ : モクドク トレーニング ト チョウカイトレーニング ノ ヒカク ケンキュウ

この論文をさがす

抄録

本研究では、130名の学生を対象に、文章教材を用いて行う黙読トレーニングと、それと同一内容の音声教材を用いて行う聴解トレーニングの2つの訓練法を比較して、どちらが聴解成績の向上により効果があるのかについて検討を行った。実験参加者は、訓練法の違いとプレ聴解テスト成績結果にしたがい、統制群を含めて全6群に分けられた。実験群の参加者は、黙読トレーニング群と聴解トレーニング群に分かれてともに6週間のトレーニングを行った後、全群がポスト聴解テストを受けた。 3要因の分散分析を行った結果、黙読トレーニング群では、聴き手の聴解力レベルの高低に関わらず成績の向上が示された。このことから、安山の先行研究(2016;2020)と併せて黙読の聴解成績向上への効果が再認された。これに対して、聴解トレーニングは、聴解力高群でのみ効果が示されたが、低群に対しては効果が認められなかった。 本研究結果からは、「文章を理解しながら読むこと」が聴解成績向上に有効である可能性が示唆された。また聴解トレーニングの効果は、黙読トレーニングと比べて、聴き手の音声情報処理の巧拙により影響されることも示唆された。

This study explored whether silent-reading training facilitates Japanese English-language learners’ listening comprehension as well as listening-training does. 130 university students were divided into four training groups according to the level of their listening comprehension and the types of training they were instructed to carry out as well as two control groups. A pre-and post-test were conducted on all of the six groups before and after the six-week training session. The results of a three-way analysis of variance (ANOVA) revealed that both the higher and lower level silent-reading groups improved their listening comprehension in comparison to the control groups. This reconfirmed the effectiveness of silent-reading on facilitating learners’ listening comprehension as was confirmed earlier in Yasuyama (2016) and Yasuyama (2020). The listening training, however, was found to be effective only for the higher group; no significant differences were shown in the scores of the lower group. A probable cause for the difference in the performance between the silent reading and the listening groups is that the silent-reading training facilitated the sentence comprehension in both levels, leading to the facilitation of learners’ listening comprehension. Meanwhile, the effect of listening-training was limited in only the higher group who are thought to have greater capacity for processing phonetic information. The results also suggest that silent-reading training is more effective, and thus applicable to learners at all levels because it allows all readers to enjoy the effect of sentence comprehension, while the effect of listening training is relatively limited because it is more dependent on leaner’s phonetic information processing capacity.

収録刊行物

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ