小学校低学年の算数科における学習指導内容に関する問題点-その改善可能性について-

書誌事項

タイトル別名
  • ショウガッコウ テイガクネン ノ サンスウカ ニ オケル ガクシュウ シドウ ナイヨウ ニ カンスル モンダイテン -ソノ カイゼン カノウセイ ニ ツイテ
  • The problem about the contents of teaching and learning mathematics in low grades in elementary school: On the possibility of improving the problem

この論文をさがす

抄録

本研究の目的は,小学校低学年の算数科における問題があると考えられる学習指導内容の中で,幼稚園等での活動に関連づけることで改善が可能となる内容を明らかにすることである。そのために,算数科における数と計算,量と測定領域の学習指導内容に対する小学校教師が感じる困難性についての意識と,小学校低学年の学習指導内容についての幼稚園教師の意識を調査し,両者の意識の差異を解明する。結果として,小学校教師が小学校低学年の算数科において困難性が高いと認める学習指導内容の中で,幼稚園等教師が幼稚園等での活動に直接つながると認めている学習指導内容があること,また,つながらないと認めている学習指導内容の中にも実際にはつながる可能性がある内容があることが分かった。これらの内容には幼稚園等での活動に適切に関連づけることで問題を改善できる可能性があると考えられる。

The purpose of this study is to clarify which contents become improvable by relating with the activity in a kindergarten etc. in the problematic contents of teaching and learning mathematics in low grades in elementary school. We examine the elementary school teacher's consciousness about the difficulty of teaching and learning number and operation, quantity and measurement in mathematics, and the consciousness of the kindergarten teachers about the contents of teaching and learning mathematics in low grades in elementary school, and make clear the difference in both of consciousness. As a result, it turned out that there are the contents of teaching and learning mathematics which a kindergarten teacher accepts lead to directly the activity in a kindergarten etc. among the contents which are considered the high difficulty by an elementary school teacher, and that there are contents which may be connected in fact also among the contents he/she accepts that it is not connected. It is thought that these may be able to be improved by relating suitably for the activity in a kindergarten etc.

収録刊行物

関連プロジェクト

もっと見る

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ