書誌事項
- タイトル別名
-
- オンライン ハイシン ライブコンサート ニ カンスル カダイ ノ セイリ
- Various issues for Online Live Concerts
この論文をさがす
抄録
順調に成長を続けてきたライブコンサート市場も2020年に全世界的なパンデミックを引き起こした新型コロナウィルスにより大打撃を受け、779億円(前年比21.3%))いう惨憺たる結果になった。そこで、新たなサービスとしてオンライン配信ライブコンサートが注目され、さまざまなサービス形態で実施されている。そこで、具体的な事例を挙げ、音楽著作権、専属解放といった権利処理、配信技術などの課題を整理する。また、新たな音響体験を提供するイマーシブ(3D)オーディオについても触れ、その可能性について考察していく。
The live concert market, which has continued to grow steadily, was hit hard by the novel coronavirus (Covid-19) that caused a global pandemic in 2020, resulting in a disastrous loss of 77.9 billion yen (21.3% compared to the previous year). Therefore, online live concerts are attracting attention as new services, and are being implemented in various service forms. In this paper, we will provide specific examples and sort out issues such as music copyright, performers exclusive release, and distribution technology. This paper also mentions the potential of immersive (3D) audio such as Dolby Atmos, Auro 3D, and 360 Reality Audio, to provide a new musical experience.
収録刊行物
-
- 関西大学社会学部紀要
-
関西大学社会学部紀要 53 (1), 185-201, 2021-09-30
関西大学社会学部
- Tweet
キーワード
- 新型コロナウィルス
- オンライン配信ライブ
- サザンオールスターズ
- サカナクション
- 山下達郎
- 著作権
- JASRAC
- NexTone
- 演奏権
- インタラクティブ配信
- 実演家専属解放
- イマーシブ(3D)オーディオ
- Dolby Atmos
- Auro 3D
- 360Reality Audio
- novel coronavirus (covid-19)
- online live concerts
- Southern All Stars
- Sakanaction
- Tatsuro Yamashita
- Copyrights
- performance rights
- interactive distribution
- performers exclusive release
- immersive (3D) audio
- 関西大学
- Kansai University
詳細情報 詳細情報について
-
- CRID
- 1390290701212006400
-
- NII論文ID
- 120007163270
-
- NII書誌ID
- AN00046982
-
- ISSN
- 02876817
-
- HANDLE
- 10112/00025460
-
- NDL書誌ID
- 031775280
-
- 本文言語コード
- ja
-
- データソース種別
-
- JaLC
- IRDB
- NDL
- CiNii Articles
- KAKEN