オンライン配信ライブコンサートに関する課題の整理

DOI 機関リポジトリ HANDLE Web Site オープンアクセス

書誌事項

タイトル別名
  • オンライン ハイシン ライブコンサート ニ カンスル カダイ ノ セイリ
  • Various issues for Online Live Concerts

この論文をさがす

抄録

順調に成長を続けてきたライブコンサート市場も2020年に全世界的なパンデミックを引き起こした新型コロナウィルスにより大打撃を受け、779億円(前年比21.3%))いう惨憺たる結果になった。そこで、新たなサービスとしてオンライン配信ライブコンサートが注目され、さまざまなサービス形態で実施されている。そこで、具体的な事例を挙げ、音楽著作権、専属解放といった権利処理、配信技術などの課題を整理する。また、新たな音響体験を提供するイマーシブ(3D)オーディオについても触れ、その可能性について考察していく。

The live concert market, which has continued to grow steadily, was hit hard by the novel coronavirus (Covid-19) that caused a global pandemic in 2020, resulting in a disastrous loss of 77.9 billion yen (21.3% compared to the previous year). Therefore, online live concerts are attracting attention as new services, and are being implemented in various service forms. In this paper, we will provide specific examples and sort out issues such as music copyright, performers exclusive release, and distribution technology. This paper also mentions the potential of immersive (3D) audio such as Dolby Atmos, Auro 3D, and 360 Reality Audio, to provide a new musical experience.

収録刊行物

関連プロジェクト

もっと見る

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ