普遍と特殊 : 近現代東アジアにおける秩序構想の語り方(下)

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タイトル別名
  • フヘン ト トクシュ : キンゲンダイ ヒガシアジア ニ オケル チツジョ コウソウ ノ カタリ カタ(シタ)
  • The ‘Universal’ and the ‘Particular’ in East Asia : On Notions of Order in Modern and Contemporary East Asia (Part 2)

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抄録

This article examines how regional order was conceptualized and practiced in modern and contemporary East Asia from the perspectives of the ‘universal’ and the ‘particular’. By employing these perspectives, I aim to offer a synoptic overview of the tectonic shifts that took place in East Asia’s regional order in the nineteenth and twentieth centuries. Part 1 deals with East Asia in the early modern era through until the latter half of the nineteenth century. Part 2 examines East Asia in the twentieth century through until the present.During the second half of the nineteenth century, Japan proactively looked to and imbibed modern Western civilization as a new universalism. Its imbibing of modern Western civilization—which had by this point achieved a hegemonic grip over the world—allowed Japan to transform itself into an imperial and colonialist power and take a seat at the table of Great Powers during the First World War. However, as exemplified by the anti-colonial calls of Woodrow Wilson and Vladimir Lenin, anti-colonial sentiment became increasingly pronounced during the war, and in the postbellum years international society increasingly began to advocate democratization and ethical conduct.Unlike Japan, which struggled to realign itself with such global trends, China was alert to this newly emerging milieu, taking the opportunity to call for a restoration of those sovereign rights which had been previously stripped from it by the imperialist powers. Moreover, with the outbreak of the Second Sino-Japanese War, Chiang Kai-shek succeeded in elevating China’s status to that of a major Allied power by presenting the country to the Americans as aliberalpower that was up against afascistJapan that was allied with Germany and Italy. With this, it was now China, and not Japan, that became the major East Asian power that sat on the side of the ‘universal’.After the Second World War came the Cold War, in which two powers that represented wholly different universalisms vied for supremacy: the democratic and market economy-oriented America and the socialist Soviet Union. During this period, as represented by the Cultural Revolution and other events, China embraced insularity. Meanwhile, through rapid economic development, Japan managed to realign itself with international society and the universalism it represented.Following the Cold War, from the 1990s onwards, democracy and market economics took on the position oftheglobal universalism, and significant strides were taken in international society in democratization and the improvement of ethical practice. However, in embracing this new universalism and the values it represented, a power struggle for regional hegemony emerged in the East Asian context where countries sought to position themselves as more committed than other parties to the rules and values represented by this universalism. Two pertinent examples of this are Japan’s disputes with other countries over wartime and post-war responsibilities and China’s disputes with other countries over claims to sovereignty over territory in the South China Sea.In recent years, a more confident China has emerged; a China, which, as a global power, seeks to provide a developmental model predicated on its own experiences as a new universalism that stands in contrast to the universalism represented by that of the West. It has already begun to present this universalism as an alternative path for many other countries in the developing world. Evidently, we stand at the beginning of a new era of competing universalisms.本稿は、近現代東アジアにおける地域秩序をめぐる構想とその施策を、普遍と特殊という観点から整理することによって、この地域の構造変動を概観するものである。前近代と19世紀後半について論じた(上)に続き、(下)は20世紀前半、および20世紀後半から現在について論じる。19世紀後半、欧米からグローバルに拡大した近代文明を、普遍として積極的に受容することによって、日本は植民地帝国になり、さらに第一次世界大戦を機に大国の仲間入りをした。しかし、大戦中に米国大統領ウィルソンやソヴィエト政権を樹立したレーニンが提唱した反植民地主義などの影響で、大戦後の国際社会の潮流は、民主化・倫理化へと大きく流れを変えていた。国際社会の潮流の変化にうまく対応できなかった日本に比べ、中国はこれに敏感に反応し、国際社会に向けて、帝国主義に奪われた国権の回復を積極的にアピールするようになった。そして、日中戦争が始まると、蒋介石は、ドイツ・イタリアと同盟する「ファシズムの日本」と戦う「リベラリズムの中国」という構図をつくりだすことによって、アメリカにアピールし、日中戦争を世界戦争化することで、中国を連合国陣営の主要国に昇格させることに成功した。こうして普遍の位置を中国が占めることになった。第二次世界大戦後の世界を覆った冷戦は、民主主義・市場経済のアメリカと社会主義のソ連という、ふたつの普遍主義の対立だった。そのなか、文化大革命などで内向きになった中国に対し、日本は高度経済成長によって国際社会の普遍の舞台に復帰した。冷戦終結後、1990年代以降の世界では民主主義と市場経済が普遍になり、国際政治の民主化・倫理化も拍車がかかった。東アジアでは、こうした普遍価値をめぐり、例えば、戦争責任や戦後責任をめぐる日本と周辺諸国、あるいは南シナ海の島嶼の領有をめぐる中国と周辺諸国の紛争において、国際社会のルールを遵守するのは誰か、誰が普遍の側にいるのかをアピールすることで地域の主導権を獲得する、せめぎ合いが展開されるようになった。大国として自信をもつようになった最近の中国は、中国自身の発展の経験から抽出された発展モデルを、欧米とは異なる、新たな普遍として、多くの発展途上国に提示する姿勢をみせている。普遍をめぐって、新たな時代に入ったかのようである。

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