組織構成員の失敗予知能力を高めるためのソフトウェアの開発  [in Japanese] DEVELOPING SOFTWARE FOR ENHANCING ORNANIZATIONAL MEMBERS' SKILLS IN FORESEEING FAILURE  [in Japanese]

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Abstract

組織構成員の失敗予知能力を高めるために,自習用のゲームソフトウェア"パニック2005"を作成した.このゲームでは毎回,似たような内容を持つ,失敗に関して質問を繰り返して解答させ,より抽象的な上位概念の失敗知識の修得過程を調べる.その結果,ゲームの回を重ねるほどに,平均的には,解答時間が短くなり得点が高くなって知識修得できることがわかった.しかし,必ずしも全員ができるとは限らず,すなわちゲームに4 回以上解答した25 人のうち,失敗知識を修得できた人は60%であった.また,ゲーム後に24 人にアンケートを行ったところ,80%以上の人が,ゲームによって楽しく知識を学べたが,組織構成員の全員に知識を理解させるのは質問内容をより身近な下位概念の知識に変えるべきだ,と答えた.

We developed a piece of game software “Panic 2005” for enhancing organizational members' skills in foreseeing failure. Each time played, the game gave questions about similar failures to measure the player's process of acquiring abstract knowledge. Average results indicate that the players solved the quizzes faster and gained higher points as they accumulated the number of times they had played the game. Among the 25 that played the game over three times, however, 60% acquired knowledge. Among the 24 that answered a questionnaire after finishing the series of games, 80% enjoyed the knowledge gaining process through playing games, however, they suggested that the quizzes should reflect actual events closer to their everyday experience.

Journal

  • SOCIOTECHNICA

    SOCIOTECHNICA 4, 58-65, 2006

    Sociotechnology Research Network

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    130000064348
  • Text Lang
    JPN
  • ISSN
    1349-0184
  • NDL Article ID
    8922524
  • NDL Source Classification
    ZV1(一般学術誌--一般学術誌・大学紀要) // ZM2(科学技術--科学技術一般--大学・研究所・学会紀要)
  • NDL Call No.
    Z71-L593
  • Data Source
    NDL  J-STAGE 
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