社会技術を支える先進的コミュニケーション基盤としての会話型知識プロセス支援技術 Conversational Knowledge Process Support Technologies as Advanced Communication Infrastructure for Social Technologies

Access this Article

Search this Article

Author(s)

Abstract

本論文では,会話型知識プロセス支援技術の概念的枠組みとそれを実現するための技術について述べる.社会技術研究をネットワーク時代を象徴する動的で複雑な知識創造として位置づけ,現代社会における知識創造に伴う種々の困難を克服するための概念的枠組みとしてコミュニティ知識プロセスを提案し,その要件を示す.次に,社会における相互理解・知識共有・合意形成をシームレスに支援し,運用するための基本コンポーネントとして,映像コミュニケーションツールVMIS,会話エージェントシステムEgoChat,参加型自動放送システムPOC,政策論議支援システムCRANES,及び,それらを統合する枠組みとしての統合的コミュニケーションツールS-POCの概要を述べ,今後の展望を示す.

In this paper, I discuss the conceptual framework and technical requirements for conversational knowledge process support technologies. I characterize the social technology research as a dynamic and complex process of creating innovative knowledge in a network age. I discuss how we might be able to overcome various difficulties in realizing conversational knowledge process and propose requirements for the communication infrastructure. I present a visual communication tool VMIS, a conversational agent system EgoChat, a participatory broadcasting system POC, a collaborative argument support system CRANES, and an integrated community communication system S-POC.

Journal

  • SOCIOTECHNICA

    SOCIOTECHNICA 1, 48-58, 2003

    Sociotechnology Research Network

Cited by:  5

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    130000135432
  • Text Lang
    UNK
  • Article Type
    Journal Article
  • ISSN
    1349-0184
  • NDL Article ID
    7732467
  • NDL Source Classification
    ZV1(一般学術誌--一般学術誌・大学紀要) // ZM2(科学技術--科学技術一般--大学・研究所・学会紀要)
  • NDL Call No.
    Z71-L593
  • Data Source
    CJPref  NDL  J-STAGE 
Page Top