相対リスク回避モデルの再検討:―Breen and Goldthorpeモデルの一般化―  [in Japanese] Reconsideration of a Model of Relative Risk Aversion::Generalization of the Breen and Goldthorpe Model  [in Japanese]

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Abstract

教育達成の不平等を説明するBreen and Goldthorpeの相対リスク回避モデルを一般化して、上層出身者の進学率が中層出身者の進学率を上回る条件を示す。上・中層出身者の進学率をパラメータの明示的な関数として示すことで、教育達成格差をオッズ比として表し、解析的に分析する。また高校進学後に大学進学の分岐が続く場合のように、学歴の推移が連続して生じる状況をモデル化して、理論的な進学率を導出する方法を定式化する。拡張した数理モデルを用いて、教育水準が高くなるほど出身階層の影響が弱くなる階層効果逓減現象が、どのような条件で生じるのかを示す。オッズ比の低下は中層出身者が上層到達を選好する場合は高等教育段階での進学率が上層出身者の進学率に追いつくことによってもたらされる。無差別のときは中層進学率が定数になる一方で、教育水準の上昇により進学後の主観的成功確率の分布がマイナス方向にシフトして、上層出身者のみ進学率が減少することによってオッズ比が減少する、という予想が得られた。

     In this paper we generalize the Breen and Goldthorpe model of relative risk aversion hypothesis that explains the class differentials in educational attainment, in order to specify the condition that an advancement rate of children from service class origin exceeds that of working class origin. By expressing an advancement rate as an explicit function of parameters of a model, we also analyze an inequality of educational attainment by odds ratio that can be expressed as a function of theoretical advancement rate. Our model shows the condition that the odds ratio increases. Moreover, we reformulate a process of succeeding educational transition and analyze a function of theoretical advancement rate. We investigate the condition that the effect of class origin declines across transitions. One of the conditions is that median of distribution of subjective probability of success decrease as education level proceeds. This may reduce advancement rate for service class origin. The other condition is that the advancement rate for working class origin increases as much as that of service class origin when student from working class origin prefer service class to working class. These mechanisms may cause decline of class origin effect.

Journal

  • Sociological Theory and Methods

    Sociological Theory and Methods 24(1), 57-75, 2009

    Japanese Association For Mathematical Sociology

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    130000149615
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AN10096921
  • Text Lang
    JPN
  • Article Type
    特集
  • ISSN
    0913-1442
  • NDL Article ID
    10324243
  • NDL Source Classification
    ZE1(社会・労働--社会科学・社会思想・社会学)
  • NDL Call No.
    Z6-2199
  • Data Source
    NDL  J-STAGE 
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