コミュニケーション,集団同一視,共有的認知の再帰的な強化過程の解明  [in Japanese] Reciprocal effects of communication, group identification, and shared cognition in simulated gaming  [in Japanese]

Access this Article

Search this Article

Author(s)

Abstract

本研究は,時系列的な観点から,集団内でのコミュニケーション,集団同一視,共有的認知の知覚の関係性について検討することを目的とした。データは,仮想世界ゲーム(SIMINSOC)の参加者269人が3度にわたって回答した質問紙から得た。共分散構造分析の結果,集団内でのコミュニケーションは集団同一視を増加させ,それが共有的認知を高めることが示された。また,コミュニケーションにより形成された集団同一視は,その後のコミュニケーションを促進させていた。これらの結果は,コミュニケーションと集団同一視が他方を高め,それが強固な共有的認知の形成に寄与するという再帰的な強化関係の存在を示唆している。最後に,この強化関係が協力行動や意思決定の集団極化などの集団過程にどのような影響を及ぼすのかについて議論した。<br>

The relationships amongst within-group communication, group identification, and perception of shared cognition were examined across the time. Data was collected three times from 269 participants during a simulated society game named SIMINSOC (Simulated International Society; Hirose, 1997). Results of structural equation modeling indicated that communication within the group strengthened group identification, which further facilitated the perception of shared cognition. Further, group identification was found to facilitate communication during subsequent simulation sessions. These findings suggest a process of mutually reinforcing, reciprocal relationship between communication and group identification, and the resultant formation of strong perception of shared cognition. We discussed the impact of this reciprocation process within a group setting, which involve cooperative behavior and group polarization in decision making.<br>

Journal

  • THE JAPANESE JOURNAL OF EXPERIMENTAL SOCIAL PSYCHOLOGY

    THE JAPANESE JOURNAL OF EXPERIMENTAL SOCIAL PSYCHOLOGY 50(1), 117-127, 2010

    The Japanese Group Dynamics Association

Cited by:  1

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    130000303107
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AN00104794
  • Text Lang
    JPN
  • Article Type
    Journal Article
  • ISSN
    0387-7973
  • NDL Article ID
    10775826
  • NDL Source Classification
    ZE1(社会・労働--社会科学・社会思想・社会学) // ZF1(教育)
  • NDL Call No.
    Z6-716
  • Data Source
    CJPref  NDL  J-STAGE 
Page Top