接近・回避行動の反復による潜在的態度の変容  [in Japanese] Changing implicit attitudes by repeated approach or avoidance  [in Japanese]

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Author(s)

    • 尾崎 由佳 Ozaki Yuka
    • 東京大学大学院人文社会系研究科 Graduate School of Humanity and Literature, University of Tokyo

Abstract

特定の対象への接近あるいは回避の身体的動作を反復することにより,その対象に対する潜在的態度が変容することを検討した。まず,IAT(Implicit Association Test)によって楕円と四角に対する潜在的態度を測定した(Time 1)。続いて,楕円あるいは四角が描かれたカードを分類する課題を行った。参加者はカードを一枚ずつめくり,描かれた図形に応じてそれらを分別した。楕円接近条件では楕円のカードを手前側に置き(i.e.接近),四角のカードを向こう側に置く(i.e.回避)ことによって分類し,四角接近条件ではその逆であった。この作業の後,Time 1と同じIATを実施した(Time 2)。事前・事後の測定値を比較したところ,接近した対象にはより肯定的な方向に,かつ回避した対象にはより否定的な方向に潜在的態度が変化していた。したがって,接近行動の反復は対象とポジティブな感情価の連合を強化する一方,回避行動の反復は対象とネガティブな感情価の連合を強化する効果があると考えられる。この結果にもとづき,非意識的な態度変化のプロセスや,潜在的態度と顕在的態度の関係性などについて議論した。<br>

The present study investigated whether repeated approach or avoidance toward a target will result in a change in implicit attitude. Participants first completed the IAT (the Implicit Association Test) measuring their implicit attitudes toward ovals and rectangles (Time 1). A sorting task was then administered, with cards marked with ovals or rectangles. Participants turned up the cards one by one, and sorted them by the marked figures. In the oval-approach condition, they placed the ovals toward themselves (i.e. approach), whereas the rectangles were placed away (i.e. avoidance), and vice versa in the rectangle-approach condition. Upon completion of the sorting task, the same IAT as Time 1 was administered at Time 2. The results showed that implicit attitude became relatively positive toward the approached target, while relatively negative toward the avoided. The unconscious process of attitude change and the relationship between implicit and explicit attitudes were discussed.<br>

Journal

  • THE JAPANESE JOURNAL OF EXPERIMENTAL SOCIAL PSYCHOLOGY

    THE JAPANESE JOURNAL OF EXPERIMENTAL SOCIAL PSYCHOLOGY 45(2), 98-110, 2006

    The Japanese Group Dynamics Association

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    130000303305
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AN00104794
  • Text Lang
    JPN
  • ISSN
    0387-7973
  • NDL Article ID
    8541731
  • NDL Source Classification
    ZE1(社会・労働--社会科学・社会思想・社会学) // ZF1(教育)
  • NDL Call No.
    Z6-716
  • Data Source
    NDL  J-STAGE 
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