集団間交渉時の認知的バイアス ―他集団の参入が既存集団の影響力の知覚に及ぼす効果― Cognitive Bias on an Intergroup Negotiation: The Effects of Entering-Group on the Perception of Social Influence among Pre-existing Group Members

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抄録

本研究は既存集団のもとへ他の集団(参入集団)が参入した時,既存集団成員が内集団の影響力を過小評価することを確認し,この過小評価の発生量の規定要因として内集団アイデンティティ(内集団Id)と共通内集団アイデンティティ(共通集団Id)の効果を明らかにした。実験1では,実験参加者36名から12個の3人集団を構成し,半数を既存集団に,残りを参入集団に割り当てた。集団ごとにある課題について討議・決定させた後,既存-参入集団を組み合わせた6人集団(上位集団)を構成し,再度同一課題について意思決定を求めた。その結果,既存集団は参入集団に比べて再決定時の自分達の影響力を過小評価していた。実験2では参入集団をサクラが演じ,49名の参加者を全て既存集団とし内集団Id(高・低)と共通集団Id(形成・無し)を操作した。その結果内集団Id高群で影響力の過小評価が認められた。共通集団Idの高さは過小評価の発生には影響を与えず,相手集団との対立度を低く認知させた。両実験の結果に基づき,既存集団における影響力の過小評価および対立度の認知と集団Idとの関係について考察した。<br>

This study examines the underestimation of social influence that occurs when an entering-group joins a pre-existing group and also analyzes the determinants (In-Group-Identity: InG-Id & Common-In-Group-Identity: CoInG-Id) of this phenomenon. In Exp 1, 36 participants were assigned to 12 groups; half the groups were then classified as pre-existing groups and the remaining, as entering-groups. Participants made group-decisions within their respective groups. Entering-groups then joined the pre-existing groups and the task was repeated in the resulting 6-member groups. Exp 1 revealed that existing-groups estimated their impact on decision-making to be less than that of the entering-groups in the 6-member phase. In Exp 2, 49 participants were allocated to pre-existing groups and confederates served as the entering-group. These participants were distributed according to an InG-Id × CoInG-Id ANOVA design. Underestimation was observed in the high-InG-Id condition. High-CoInG-Id had no effect on the underestimation. High-CoInG-Id decreased the cognized conflict level towards the out-group. These results suggest that there exists a relationship among the underestimation, cognition of conflict level, and group-identity in the existing-group.<br>

収録刊行物

  • 実験社会心理学研究

    実験社会心理学研究 46(1), 26-36, 2007

    日本グループ・ダイナミックス学会

各種コード

  • NII論文ID(NAID)
    130000303312
  • NII書誌ID(NCID)
    AN00104794
  • 本文言語コード
    JPN
  • ISSN
    03877973
  • NDL 記事登録ID
    8716160
  • NDL 雑誌分類
    ZE1(社会・労働--社会科学・社会思想・社会学) // ZF1(教育)
  • NDL 請求記号
    Z6-716
  • データ提供元
    NDL  J-STAGE 
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