社会経済的地位と学力の国際比較:―後期中等教育段階における教育と不平等の日本的特徴―  [in Japanese] The Relationship between Socio-Economic Status and Academic Achievement::Exploring Specific Characteristics of Education and Inequality in Japan  [in Japanese]

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Abstract

本稿では,出身階層と学力の関連を学校教育制度がどのように媒介しているかという観点から,国際比較によって日本の特徴を明らかにする.そのためのデータとして,15歳の生徒を対象としたOECDの学習到達度調査(PISA)の2003年度版を用いる.分析では,国ごとの教育制度の違いを類型化し,階層線形モデルを適用して,学力に対する社会経済的地位の影響が,どのように類型ごとに異なった形で制度的に媒介されているかに着目する.<BR> 分析の結果,出身階層と学力の関連パターンが,教育制度の類型によって大きく異なることが示された.また,類型内では,ある程度共通した関連パターンが見出された.これらのことは,この教育制度の類型を用いて,出身階層と学力の関連の制度的媒介の違いを解釈することの妥当性を示唆する.<BR> 日本を含む受験競争モデルでは,職業学校に通う生徒の割合は小さく,学校が将来の職業と明確な関連を制度上もたない.また,学校の地域ごとの多様性は比較的小さく,留年する生徒もほとんどいない.だが,以上の特徴にもかかわらず,学校間で階層化される度合いが大きい.このことが,受験競争モデルにおける教育と不平等の制度的特徴であることが明らかになった.また,日本は,学力と社会経済的地位の関連のほぼすべてが,高校受験によって学校間格差に変換されているという点で,特に明確な特徴をもつ国であることが示された.

     The purpose of this paper is to clarify the distinguishing characteristics of education and inequality at the secondary-school level in Japan using international comparative analysis from institutional perspective. The main data used in this paper is derived from the Programme for International Student Assessment (PISA) 2003, which has focused on the academic performance of 15-year-old students conducted by OECD. Based on the typology of the educational system, we conducted HLM analysis to see how the educational institution intermediates the effect of family socio-economic status (SES) on academic performance.<BR>     From the result of the analysis, we found that the effecting pattern of SES on the academic performance has differed widely among the educational typologies, but was similar within the typology.This shows that the typology used in this paper is appropriate to examine the relevance between SES and the academic performance from the institutional perspective.<BR>     We can conclude that the institutional characteristics of the competitive examination model, which includes Japan, are the following: low ratio of vocational school students, low vocational specificity, low regional school diversity, and almost no student repeat the same grade. However, the degree of stratification between the schools is very high. Moreover, we have shown that Japan is a country having the distinct characteristic wherein almost all the relevance between SES and the academic performance is being converted into inter-school disparity by the high school entrance exam.

Journal

  • Sociological Theory and Methods

    Sociological Theory and Methods 25(2), 229-248, 2010

    Japanese Association For Mathematical Sociology

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    130000669366
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AN10096921
  • Text Lang
    JPN
  • Article Type
    特集
  • ISSN
    0913-1442
  • NDL Article ID
    10909381
  • NDL Source Classification
    ZE1(社会・労働--社会科学・社会思想・社会学)
  • NDL Call No.
    Z6-2199
  • Data Source
    NDL  J-STAGE 
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