活動機会の公平性を考慮したバスダイヤの評価指標  [in Japanese] AN EVALUATION INDEX OF BUS DIAGRAM TO EQUALIZE ACTIVITY OPPORTUNITY  [in Japanese]

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Abstract

自動車利用の進展とともに多くの乗合バス事業が不採算となる中で,市民生活に必要な公共交通サービスを自治体が提供するケースが増えている.その際,地域間の公平性に配慮した計画づくりが重要であるが,公平性を反映した計画評価の指標は整備されていない.本研究は,活動機会の公平性という視点から公共交通計画を評価する指標を提案するとともに,ケーススタディを通じ,その指標を用いて過疎地域のバスダイヤを設定する手法を実証的に示した.

While the profit of bus services has been worse, the local government provides the public transport service, which is indispensable to the citizens life. It is important to think about fairness when the local government plans the public transport planning. But, the index of scheme assessment that can reflect fairness is very few. In this research, we made the index that evaluates the public transport plan from the aspect of fairness at the activity opportunity. Moreover, we executed the case study, and we show the technique for setting the timetable of bus in rural area by using the index.

Journal

  • SOCIOTECHNICA

    SOCIOTECHNICA (7), 152-161, 2010

    Sociotechnology Research Network

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    130001079487
  • Text Lang
    JPN
  • ISSN
    1349-0184
  • NDL Article ID
    11126414
  • NDL Source Classification
    ZV1(一般学術誌--一般学術誌・大学紀要) // ZM2(科学技術--科学技術一般--大学・研究所・学会紀要)
  • NDL Call No.
    Z71-L593
  • Data Source
    NDL  J-STAGE 
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