交通システムの発展と社会的要因との関係:山梨県を事例に HISTORY OF REGIONAL TRANSPORTATION SYSTEM AND ITS IMPACT ON LOCAL SOCIETY:CASE STUDY IN YAMANASHI PREFECTURE

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本論文は,山梨県を事例に交通システム成立の経緯を整理するとともに,その経緯と社会的要因との関係を分析するものである.同県の広域交通ネットワークの発展経緯を,近世以前,明治~戦前,戦後の3つの時代区分にしたがって整理した.山梨は,元来,山々に囲まれた地域であるため,近隣地域とのアクセスが不便であった.しかし,古来より道路網が整備されており,一時は,富士川を通じた舟運も栄えた.明治時代に入り,近代化が進められると,鉄道が整備され,舟運は衰退した.戦後は,観光農業と製造業が盛んとなり,東京という巨大市場へのアクセス向上のため新笹子トンネルや中央高速道路が開通された.これらの経緯を踏まえつつ,交通に関連する社会的要因を,国内動向,政治・政策,産業・宗教に分類し,これらと交通システムとの相互関係を時代別に分析した.

This paper reviews the history of regional transportation system and analyzes its impact on local society in Yamanashi Prefecture, Japan. The history of regional network development is categorized into the three periods: before Meiji-era, Meiji-era to the World War II (WW II), and after the WW II. Yamanashi has suffered from poor accessibility because it is landlocked. However, a number of access roads have been developed since ancient times whereas the river transportation was also established in Edo-era. Then, rail network was constructed in Meiji-era while highways connecting with Tokyo were developed after the WW II. Then, the relationship between regional transportation system and social factors including national⁄local politics, policy, and industry are discussed.

Journal

  • SOCIOTECHNICA

    SOCIOTECHNICA 8, 11-28, 2011

    Sociotechnology Research Network

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    130001481157
  • Text Lang
    UNK
  • ISSN
    1349-0184
  • NDL Article ID
    023594395
  • NDL Call No.
    Z71-L593
  • Data Source
    NDL  J-STAGE 
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