悪印象は残りやすいか? Are Negative Impressions Resistant to Changes ?

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ポジティヴな評価の印象 (好印象) よりも, ネガティヴな評価の印象 (悪印象) の方が, 持続しやすく, 覆しにくいことを明らかにした。あわせて, 帰属の違いを変数として導入し, 印象変化との関連を検討した。被験者は95名の男女大学生であり, 刺激人物の行動を記述した文章を与えて, はじめの印象を形成させた。10分間のディストラクション課題をはさんで, はじめの印象と反対の情報を与え, 印象の変化を分析した。さらに1週間後, 印象評定のみを行い, 印象の持続を調べた。帰属の違いは, はじめに与える刺激文中で操作した。<BR>仮説は次の通りである: 1) 悪印象は好印象よりも覆しにくい。2) 悪印象は好印象よりも持続しやすい。3) 悪印象であれ, 好印象であれ, 状況帰属されるよりも傾性帰属される方が, 印象は残りやすい。<BR>実験の結果, 仮説1), 2) ともに支持された。帰属の操作は有効でなかったために, 仮説3) は検証できなかった。さらに, 活動性の次元の印象の変化の分析から, 印象の残りやすさには, 何を最頻的と考えるかということが決め手となるという, 各次元共通のメカニズムが働いていることが示唆された。

The purpose of this study was to confirm the negativity bias in changes in impressions. The effects of the subjects' attributions regarding the stimulus person on the formation of impressions were also examined. The subjects (95 undergraduates) were requested to read either a positive or negative discription of the stimulus person in order to form impressions of him. Each description consisted of two different types, one with cues expected to induce situational attributions and one without. After 10-minute distraction, the subjects were requested to read the other description and to rate their impressions again. One week later, the subjects were asked to rate their recent impressions of the stimulus person without being manipulated or provided with any additional information on the stimulus person. The results revealed that negative impressions were more resistant to changes and more persistent even one week later. The introduction of the situational cues failed to manipulate the subjects' attributions. Furthermore, it is suggested that model behaviors have a dominant influence on both the evaluation and activity dimensions of impressions.

Journal

  • THE JAPANESE JOURNAL OF EXPERIMENTAL SOCIAL PSYCHOLOGY

    THE JAPANESE JOURNAL OF EXPERIMENTAL SOCIAL PSYCHOLOGY 29(1), 45-54, 1989

    The Japanese Group Dynamics Association

Cited by:  1

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    130001611985
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AN00104794
  • Text Lang
    UNK
  • Article Type
    Journal Article
  • ISSN
    0387-7973
  • NDL Article ID
    2962488
  • NDL Source Classification
    H61;SB0
  • NDL Source Classification
    ZE1(社会・労働--社会科学・社会思想・社会学) // ZF1(教育)
  • NDL Call No.
    Z6-716
  • Data Source
    CJPref  NDL  J-STAGE 
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