日本の学校地理教育における現状と課題  [in Japanese] The Circumstance and Problems in Geography Education, Japan  [in Japanese]

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Abstract

わが国の地理教育の現状を小学校,中学校,高等学校といった学校種からみると,以下のように整理できる.小学校では,身近な地域が主として学習され,地球儀や地図の学習も重視されているが,世界地理の位置付けが十分でない.中学校では,日本と世界の地理学習が主となっている.他方でスキルの習得も目指されるが,どのようなプロセスでスキルを習得させるのかが示されていない.高等学校では,必修である世界史を履修する生徒の約半数が地理を履修するにすぎない.学習活動としては,知識の獲得だけでなく,課題を見出していこうとする探究活動も含もうと試みられている.このような現状を踏まえて,小学校から高等学校までの学習内容の配置,スキルの段階的習得の提示,教員の研修などが課題としてみえてくる.

The aim of this paper is to make the circumstance of geography clear and present the problems of geography in school education. In Japan, main content of geography curriculum in elementary school is to learn the ordinary life area of students. Japanese and world geography is main content in junior high school. In high school, world geography is main content. But knowledge for world geography is needed in elementary school students. The distribution of geography contents in school education should be reconsidered. On the other hand, it is important not only knowledge but skill in school geography. However the attainments of aim for skill are not shown. Achievement level of geography skills should be discussed and the aim of geography skills in each level should be presented.

Journal

  • E-journal GEO

    E-journal GEO 7(1), 3-10, 2012

    The Association of Japanese Geographers

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    130002141555
  • Text Lang
    JPN
  • Data Source
    J-STAGE 
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