画像を用いた製品の「飽き」に関する感性評価

  • 李 美龍
    北海道大学大学院工学研究院人間機械システムデザイン部門
  • 田中 恒也
    北海道大学大学院工学院
  • 成田 吉弘
    北海道大学大学院工学研究院人間機械システムデザイン部門

書誌事項

タイトル別名
  • Kansei Evaluation on the Tiresomeness of Products using Visual Images
  • - Focus on the Visual Element of the Product Design -
  • -デザインの視覚的要素を中心に-

抄録

This is a feasibility study that uses various visual images of products to investigate an abstract concept known as tiresomeness. Tiresomeness can be an important criterion when consumers make up their minds to purchase new products. This study aims to grasp the characteristics of tiresomeness and how consumers generally recognize its existence, as well as to clarify the conditions that evoke tiresomeness. Based on a discrimination experiment, visual elements associated with product designs are extracted to study the conditions that influence whether a consumer gets tired of observing visual images of 12 products. Tiresomeness is produced as “function”, “design”, “experience”, “time” and “interest”. It is clarified that the design elements that controll tiresomeness are “simplicity”, “statement”, “the number of colors”, and “usability”.

収録刊行物

被引用文献 (5)*注記

もっと見る

参考文献 (4)*注記

もっと見る

関連プロジェクト

もっと見る

詳細情報 詳細情報について

  • CRID
    1390001205327505280
  • NII論文ID
    130002148599
  • DOI
    10.5057/jjske.11.407
  • ISSN
    18845258
    18840833
  • 本文言語コード
    en
  • データソース種別
    • JaLC
    • Crossref
    • CiNii Articles
    • KAKEN
  • 抄録ライセンスフラグ
    使用不可

問題の指摘

ページトップへ