抑うつ的反すうの能動性に焦点を当てた介入プログラムの効果:大学生の高反すう傾向者を対象とした予備的検討  [in Japanese] Effects of Training Focused on Actively Controlling Aspects of Depressive Rumination in High Ruminative Undergraduate Students: Preliminary Data  [in Japanese]

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Abstract

本研究は抑うつ的反すうの能動性に焦点を当てた介入プログラムの効果を検討した。抑うつ傾向と抑うつ的反すう傾向の高い大学生を,無作為に介入プログラムを受ける実験群(12名)と特別な介入を受けない統制群(11名)に振り分けた。介入プログラムは,抑うつ的反すうに関するポジティブな信念を反証し,抑うつ的反すうの持続を導くプラン・目標を弱めることに焦点をおいた2週間のトレーニングから構成された。実験の結果,実験群のみ抑うつ的反すうの頻度と,反すうすることで自己や状況の洞察が得られるという信念の確信度が減少した。更に,抑うつ的反すうの頻度の変化は,この信念の確信度の変化と連動していた。以上の知見は抑うつ的反すうを変容するための介入技法の洗練に繫がるものである。また,抑うつ的反すうが個人の能動性によって持続するというモデルと一致しており,抑うつ的反すうの持続過程の理解に寄与する知見である。

The present study examined the effects of an intervention focused on actively controlling aspects of depressive rumination. Dysphoric and high ruminative undergraduate students were randomly allocated to an experimental group (<i>n</i>=12) or a control group (<i>n</i>=11). The experimental group received two weeks of training focused on disconfirming positive beliefs about depressive rumination and weakening plans and goals which are assumed to contribute to the perseveration of rumination. The experimental group showed significantly decreased frequency of depressive rumination and decreased endorsement of beliefs that rumination increases insight into oneself and situations. In addition, changes in depressive rumination were related to disconfirmation of those beliefs. These results could lead to refinement of techniques for changing depressive rumination. They also were consistent with the model that high ruminative individuals select rumination as a coping strategy. This implication contributes to a better understanding of perseverative depressive rumination.

Journal

  • The Japanese Journal of Personality

    The Japanese Journal of Personality 22(1), 48-60, 2013

    Japan Society of Personality Psychology

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    130003363152
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AA11873802
  • Text Lang
    JPN
  • ISSN
    1348-8406
  • NDL Article ID
    024844057
  • NDL Call No.
    Z74-B175
  • Data Source
    NDL  J-STAGE 
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