アメリカ合衆国の統合保育における埋め込み型指導法に関する展望 Use of Embedded Instructions in Early Childhood Inclusion in the United States: A Review

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著者

    • 金 珍煕 KIM Jinhee
    • 大邱大学校特殊教育・リハビリテーション科学研究所 Research Institute for Special Education & Rehabilitation Science, Daegu University

抄録

本研究では、アメリカ合衆国の統合保育における実践方法として発展しているABIとBuilding Blocksモデルを中心に、埋め込み型指導法の原理と特徴、およびその効果と研究動向を明らかにすること、また日本の統合保育への示唆を検討することを目的とした。ABIとBuilding Blocksモデルの統合保育の実践方法から得られた日本の統合保育への示唆は、以下の4つである。第1に、保育者が実施可能で、目標選定および具体的な手立てを立案していくために、簡単に使用可能なアセスメントツールの開発である。第2に、質の高い統合保育を実践するための具体的な指導方法の適用である。第3に、支援計画の立案に役立つフォーマットの開発である。第4に、各種研修会等を通して保育者の専門性を向上させるための具体的な方法の開発が求められる。

The present report investigated processes and strategies for developing embedded instructions for children with special educational needs in inclusive early childhood educational settings in the United States, focusing on Activity Based Interventions (ABI) and the Building Blocks model, in order to gather data useful for the development of education in preschools and nursery schools in Japan. The results indicated that the following need to be done in Japan: (a) assessment tools need to be developed that preschool teachers and nursery school staff can easily use to collect comprehensive information about children and then to develop intervention plans; (b) embedded instructions should be applied, as in Activity Based Interventions and the Building Blocks model, in order to facilitate effective use of these strategies in everyday educational activities, (c) an easy format should be developed for teachers that would ensure learning opportunities for individual children; and (d) methods should be developed to support preschool teachers and nursery school staff who are using embedding as a means of implementing effective instructions.

収録刊行物

  • 特殊教育学研究

    特殊教育学研究 49(3), 283-292, 2011

    一般社団法人 日本特殊教育学会

各種コード

  • NII論文ID(NAID)
    130003376429
  • NII書誌ID(NCID)
    AN00172513
  • 本文言語コード
    JPN
  • ISSN
    0387-3374
  • NDL 記事登録ID
    023389352
  • NDL 請求記号
    Z7-314
  • データ提供元
    NDL  J-STAGE 
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