自閉性障害児に対するPECSを用いたコミュニケーション指導:―文構造の拡大の観点から―  [in Japanese] Using the Picture Exchange Communication System (PECS) to Teach a Child With Autism Enhanced Sentence Structure  [in Japanese]

Access this Article

Author(s)

Abstract

本研究では、自発的な機能的コミュニケーション行動に乏しい自閉性障害児1名を対象にPECSによる文の構成を指導し、家庭場面におけるPECS使用の般化について検討した。その結果、対象児は、日常生活中のコミュニケーション機会においてPECSが使用可能になり、修飾語や目的語を使用した要求が増加した。生態学的アセスメントに基づく絵カードの作成により、家庭場面における自己決定の機会が増加し、絵カード1枚で要求していたときよりも、要求機会の多様性が拡大した。以上のことから、家庭でのPECSの使用機会を生態学的アセスメントに基づいて段階的に拡大したことや、より複雑な表現スキルの獲得によって、日常生活場面での自己決定の機会の拡大や、対象児の家庭での役割が確立されるという家庭生活の変化がもたらされたと考えられた。今後の課題として、より抽象的な内容や、フェイズV以降の具体的な指導手続きの検討が挙げられた。

The present study used the picture cards of the Picture Exchange Communication System (PECS) to enhance the structure of sentences of a boy (9 years 2 months old at the start of the study) with autism and limited functional communicative behavior and speech. Generalization of the boy's functional communication skills using the PECS cards was examined in his home. The results indicated that he was able to use the PECS cards to communicate in several home settings. For example, an increase was observed in requests using modifiers or objects. Preparing picture cards based on an ecological assessment increased opportunities for independent decision-making in the home. When more than one picture card was used, an increase was observed in the number of opportunities and larger variety of requests compared to requests made when the child was using only one picture card. Limitations of the study include the consequences of differences in grammar between English (the original language of PECS) and Japanese, and procedural shortcomings when sentence structure was taught and generalization of the acquired skills evaluated across settings. Future research with PECS should include more abstract content. Furthermore, specific directions are needed after PECS Phase V.

Journal

  • The Japanese Journal of Special Education

    The Japanese Journal of Special Education 49(3), 293-303, 2011

    The Japanese Association of Special Education

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    130003376430
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AN00172513
  • Text Lang
    JPN
  • ISSN
    0387-3374
  • NDL Article ID
    023389384
  • NDL Call No.
    Z7-314
  • Data Source
    NDL  J-STAGE 
Page Top