知的障害生徒における選択行動アセスメントマニュアルの作成と社会的妥当性の検討  [in Japanese] Development of a Choice-Making Assessment Manual for Use With Students With Intellectual Disabilities and Evaluation of Its Social Validity  [in Japanese]

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Author(s)

    • 裴 虹 PEI Hong
    • 筑波大学大学院人間総合科学研究科 Graduate School of Comprehensive Human Sciences, University of Tsukuba

Abstract

本研究では、選択行動を一連の行動連鎖ととらえた「選択行動アセスメントマニュアル」を作成し、中国の知的障害特別支援学校1校で実際に適用し、その社会的妥当性を検討した。教師22名に本アセスメントマニュアルを、学校の多くの日常場面において、担当する知的障害生徒22名に適用してもらい、適用後に、教師に対して、「記録表の内容」「記録表の記入」「アセスメントの実施」「アセスメントの効果」「アセスメントマニュアルの合理性」の5項目に関する社会的妥当性評価のアンケート調査を実施した。その結果、選択行動アセスメントマニュアルはおおむね妥当であったと評価されたが、記録表の記入が難しかった教師も少数あり、記録の仕方やアセスメントの実施により、時間がかからないような工夫が求められた。今後は、本アセスメントマニュアルを適用した指導事例の検討を行い、その具体的な有用性と使用方法を検討する必要がある。

The purposes of the present study were to prepare a choice-making assessment manual that treats choice-making as a behavior chain, and to evaluate the social validity of this manual with students at a special school for children with intellectual disabilities in China. Teachers (<I>n</I>=22) applied the manual to assess students (<I>n</I>=22) in relation to daily life situations at the school, after which the teachers completed a 5-part questionnaire on social validity, including questions about the contents of the information recorded, entry of that information, implementation of the assessment, effects of the assessment, and rationality of the assessment manual. The results indicated that the choice-making assessment manual was suitable on most of these dimensions. However, a few teachers indicated that the entry of information had been di cult. The recording method and assessment took less time and ingenuity. Case studies should be done in order to improve the assessment manual.

Journal

  • The Japanese Journal of Special Education

    The Japanese Journal of Special Education 49(5), 505-516, 2012

    The Japanese Association of Special Education

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    130003376450
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AN00172513
  • Text Lang
    JPN
  • ISSN
    0387-3374
  • NDL Article ID
    023567003
  • NDL Call No.
    Z7-314
  • Data Source
    NDL  J-STAGE 
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