問題行動抑止機能と向学校的行動促進機能としての中学校における生徒指導:—一般生徒と問題生徒の比較による検討—  [in Japanese] Instructional Style as a Factor Preventing Problem Behavior and Encouraging Pro-School Behavior ::A Comparison of Junior High School Students With and Without Problem Behavior  [in Japanese]

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Abstract

生徒指導が中学生の問題行動と向学校的行動にどのような影響を与えるのかを検討した。公立中学校5校の中学生2,133名を分析対象とした。(1)問題行動の経験, (2)学校内問題行動, (3)攻撃性, (4)低セルフコントロール, (5)規範意識, (6)向学校的行動, (7)教師の生徒に対する関わりをたずねる質問紙を実施した。(1)問題行動の経験尺度から, 生徒を問題生徒(<i>N</i>=636)と一般生徒(<i>N</i>=1,403)に分けた。そして, 問題生徒と一般生徒を比較しながら, (3)攻撃性, (4)低セルフコントロール, (5)規範意識が, 行動指標である(2)学校内問題行動と(6)向学校的行動に及ぼす影響を検討した。また, (7)教師の生徒に対する関わりが, 生徒個人要因と行動指標に及ぼす影響を検討した。その結果, 教師による能動的な関わりの高さは, 生徒のセルフコントロールの高さと生徒の規範意識の高さと関連していた。教師による能動的な関わりの高さは, 生徒の向学校的行動の高さと関連していた。問題行動を抑止する視点だけでなく, 生徒の向学校的行動を促進する視点を持ち, 教師が生徒に能動的に関わることが, 生徒の学校適応を促すためには重要であることが示唆された。

  The present study of junior high school students examined the relation between psychological factors, problem behavior, and pro-school behavior, and the relation between instructional style, problem behavior, and pro-school behavior.  “Problem behavior” was defined as a teacher having reported that a student’s attitude was a problem ; “pro-school behavior” was defined as a teacher having reported that a student’s attitude was desirable.  After Japanese junior high school students (N=2,133) completed a questionnaire about problem behavior, the students were divided into 2 groups : those with and those without problem behavior.  A comparison of the 2 groups of students suggested that aggression and self-control influenced problem behavior.  Consciousness of norms influenced both problem behavior and pro-school behavior.  A passive instructional style inhibited problem behavior, whereas, in contrast, an aggressive instructional style promoted pro-school behavior.  Implications for intervention for problem behavior and pro-school behavior were discussed.

Journal

  • The Japanese Journal of Educational Psychology

    The Japanese Journal of Educational Psychology 60(1), 70-81, 2012

    The Japanese Association of Educational Psychology

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    130003376551
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AN00345837
  • Text Lang
    JPN
  • ISSN
    0021-5015
  • NDL Article ID
    023814423
  • NDL Call No.
    Z7-182
  • Data Source
    NDL  J-STAGE 
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