テストにおける設問の問い方が回答傾向に及ぼす影響:—国語読解テストを用いた実証研究— How Does the Way in Which a Question is Posed Affect Test-Takers’ Responses ? An Empirical Investigation Using a Language Comprehension Test

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著者

    • 安永 和央 YASUNAGA KAZUHIRO
    • 名古屋大学大学院教育発達科学研究科|日本学術振興会特別研究員 GRADUATE SCHOOL OF EDUCATION AND HUMAN DEVELOPMENT, NAGOYA UNIVERSITY|RESEARCH FELLOW OF THE JAPAN SOCIETY FOR THE PROMOTION OF SCIENCE
    • 石井 秀宗 ISHII HIDETOKI
    • 名古屋大学大学院教育発達科学研究科 GRADUATE SCHOOL OF EDUCATION AND HUMAN DEVELOPMENT, NAGOYA UNIVERSITY

抄録

本研究では, 国語読解テストにおける設問の問い方を操作し, 設問設定の違いが受検者の能力評価にどのような影響を及ぼすかを比較検討した。具体的には, 1)一文抜き出し問題に対して, 多枝選択式問題と記述式問題を設定し, 2)会話文中の空所の形及び数を操作し, また, 図の空所の関係を表す「=」の有無を操作し, 3)空所前における単語の説明の有無を操作したものを中学3年生703名に実施した。項目分析の結果, 1)では, 設問形式は評価に影響を及ぼさないことがわかった。2)では, 図に空所の関係性を提示しない場合, 空所の形は同一にしない方が, 得点率及び識別力の値を高くすることがわかった。また, 空所の形が異なる場合, あるいは, 空所の形が同一で空所数が少ない場合, 図に空所の関係性を提示しないことが, 前者では得点率を高くし, 後者では識別力の値を高くすることがわかった。さらに, 空所の数が多く, 形が同一に表記されているなど, テキストが複雑な構成となる場合には, 図に関係性を示す「=」を添えることが, 受検者にとって正答を導く手がかりとなる可能性が示された。3)では, 性別及び群別の検討において, 低群と高群で性差が確認された。これらの結果から, わずかな設問の操作によって受検者の回答傾向に変化が生じることが示された。このことは, 設問などテストの構造的性質について実証的検討を行うことの意義を示している。

  The purpose of the present study was to examine if the way that questions are posed on a Japanese language reading test affects the test-takers’ responses.  The following variations of item presentation were used: (a) an item format in which test-takers chose a sentence (multiple choice or free response), (b) a presentation style in which blanks were the same throughout or varied in form, the number of blanks varied (many or few), and blanks were presented with or without an equal sign between them, and (c) a format that either did or did not have descriptive phrases before the blanks.  Junior high school students (<i>N</i>=703) were given 50 minutes to complete the test, and the proportion of correct answers and item discrimination were analyzed.  The results were as follows: (a) Item formats involving choosing a sentence did not affect the proportion of correct answers or item discrimination.  (b) Presenting blanks without an equal sign between them, and varying the presentation of blanks, resulted in an increase in the proportion of correct answers and item discrimination.  When the presentation of blanks was varied, presenting blanks without an equal sign between them led to a higher proportion of correct answers.  Higher discrimination was found when the blanks used the same form, when fewer blanks were used, and when blanks were presented without an equal sign between them.  When complicated texts, such as multiple blanks, or blanks of the same form, were combined with blanks with an equal sign between them, a higher proportion of correct answers was obtained.  (c) The data on inclusion/exclusion of descriptive phrases before the blanks showed an interaction with gender.  The present study suggests the importance of considering the way in which questions are posed in tests.<br>  Key Words: Japanese language comprehension test, item presentation, item difficulty, item discrimination, junior high school students

収録刊行物

  • 教育心理学研究

    教育心理学研究 60(3), 296-309, 2012

    一般社団法人 日本教育心理学会

各種コード

  • NII論文ID(NAID)
    130003376567
  • NII書誌ID(NCID)
    AN00345837
  • 本文言語コード
    JPN
  • ISSN
    0021-5015
  • NDL 記事登録ID
    024177816
  • NDL 請求記号
    Z7-182
  • データ提供元
    NDL  J-STAGE 
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